Achizitorii publici, cum ar fi orasele, comisia europeanaadministratiile publice, universitati si spitale achizitioneaza de multe ori bunuri si servicii pe cont propriu, nereusind sa profite de economiile de scara care ar putea fi realizate prin achizitionarea acestora in comun cu alte organisme publice (numite si “achizitii publice de cooperare”).

De exemplu, in loc sa cumpere scanere medicale separat, spitale ar putea face o comanda mai mare printr-un Orgasim Central de Achizitii (OCA), ceea ce i-ar ajuta sa faca mai bine fata costurilor in crestere, pentru asistenta medicala. In ceea ce priveste oferta, contracte de valoare mai mare motiveaza mai multe companii sa depuna oferte ceea ce creste concurenta intre firme. Acest lucru conduce la economii substantiale prin intermediul achizitiilor prin cooperare in comparatie cu achizitiile individuale.

Un raport al Oficiului National de Audit al Marii Britanii a aratat ca organismele publice platesc o gama larga de preturi pentru aceleasi produse si servicii, inclusiv o variatie 116% intre cel mai mic si cel mai mare pret platit pentru aceeasi specificatii. Aceasta diferenta a fost 169% pentru monitoare LCD de calculator si 745% pentru cartuse de toner negru. Aceste diferente de cost indica pierderi semnificative datorate negocierii defectuoase a contractului, lipsa de concurenta adecvata pentru anumite marfuri, precum si incapacitatea de a aduce valoare adaugata prin puterea de cumparare colectiva a OCA-urilor.

In reactie la aceste constatari, achizitiile centralizate si achizitiile transfrontaliere comune au fost facilitate de noua legislatie UE in domeniul achizitiilor publice pe care tarile UE au trebuit sa o transpuna in legislatia nationala pâna in 18 aprilie 2016.

In plus, Comisia Europeana sprijina actiuni realizate pentru raspândirea utilizarii OCA pentru a ajuta administratiile publice sa economiseasca bani. Acest lucru se face adesea in cooperare cu reteaua de achizitii publice OCA, o platforma UE informala mare infiintata in 2013, de catre OCA-uri nationale pentru a face schimb de experienta si cooperarea informala. Urmatoarele proiecte sunt in curs de desfasurare:

Sustinerea crearii de noi OCA: Exista planuri pentru a ajuta la infiintarea de OCA-uri in cooperare cu Reteaua OCA-urilor in Bulgaria, Republica Ceha si Grecia. Acest lucru va fi realizat pe baza unei liste de verificare a aspectelor care trebuie luate in considerare atunci când o autoritate la nivel national sau regional / local, are in vedere stabilirea unui OCA .

Sprijinirea cooperarii inovatoare a IMM-urilot / start-up-urilor pentru a le permite sa concureze cu intreprinderile mai mari pentru licitatiile publice, in special in achizitiile transfrontaliere care implica cumparatori din diferite tari ale UE.

Facilitarea achizitiilor ecologice, sociale si inovatoare: Deoarece OCA-urile achizitioneaza produse inovatoare in cantitati mai mari, acest lucru ajuta intreprinderile sa acopere riscul de investitii, faciliteaza extinderea inovatiei si contribuie la distribuirea de noi produse sau tehnologii in economie in general.

Facilitarea accesului IMM-urilor la OCA-uri: Pentru a contracara notiunea nefavorabila de OCA de catre IMM-uri, Comisia dezvolta o formare comuna in achizitii publice pentru a sprijini IMM-urile in accesarea ofertelor si sa includa nevoile IMM-urilor in dezvoltarea politicii OCA . Se intreprind eforturi suplimentare pentru a include IMM-urile in achizitiile publice ale sistemului de solutii inovatoare, si de a impartasi cele mai bune practici privind participarea IMM-urilor in OCA pentru a imbunatati accesul la fonduri si a evita intârzierea platilor.Prin acest dialog, Comisia intentioneaza sa sprijine tarile UE in modernizarea proceselor de achizitii publice si pentru a imbunatati profesionalizarea personalului. Acest lucru va ajuta la depasirea si evitarea deficientelor sistemice in peste 250 000 de organismele de atribuire a contractelor publice din UE, care cauzeaza ineficiente si fragmentarea in procesul de achizitie.

ContextAchizitiile cooperative ofera o serie de avantaje:

  • Putere de negociere mai mare;
  • Profesionalizare mai mare (de exemplu, abilitati comune si cunosterea pietei);
  • Costuri de tranzactionare reduse si standardizarea imbunatatita a produselor (de exemplu, software IT si sisteme compatibile);
  • Cresterea eficientei achizitiilor prin schimbul de bune practici, in special prin OCA-uri care deseori joaca un rol consultativ pentru autoritatile mai mici si mai putina experienta de contractare;
  • Simplificarea controlului bugetar in administratiile si economii ulterioare, datorita implicarii OCA-urilor.

In plus, o analiza a numarului de ofertanti pentru fiecare oferta, in baza de date europeana TED (Tenders Electronic Daily) a aratat ca numarul de contracte de atribuire individuale tipice a crescut de la 5,4 la 12, pentru un OCA si la 10 pentru acordurile-cadru. In acest fel, achizitiile publice comune conduc la o mai mare vizibilitate, ceea ce ar putea determina vânzatori transfrontalieri sa participe la licitatii.

Sursa: Comisia Europeana

Achizitii publice – Noile norme UE privind achizitiile publice: Mai putina birocratie, eficientă mai mare

Tagged with:
 

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



error: Continut protejat !