In achizitii publice, un acord cadru, este  acordul incheiat intr-o forma scrisa intre una sau mai multe autoritati contractante si unul ori mai multi operatori economici. Acordul care are ca obiect stabilirea termenilor si conditiilor care guverneaza contractele de achizitie publica ce urmeaza a fi atribuite intr-o anumita perioada, in special in ceea ce priveste pretul si, dupa caz, cantitatile avute in vedere.

 

Legislatia in domeniul achizitiilor publice instituie o modalitate speciala de atribuire, intitulata “acord cadru” prin care permite incheierea unei intelegeri intre cumparator (autoritatea contractanta) si  vanzator (operator economic/ ofertant castigator) pentru o cantitate maxima, iar la momente prestabilite sa fie furnizate parti din acord (similar livrarilor pe baza de comanda).

Autoritatile contractante achizitioneaza si incheie un acird cadru pentru anumite servicii sau produse, cu caracter repetitiv, prevazute cu limite minimale si maximale pentru o perioada determinata si a caror cantitate poate fi doar estimata, fara a fi stabilit exact necesarul dintr-un an (exp.: produse de curatenie, produse de birotica), servicii postale, service auto.

Cand este folosit acordul cadru?

Autoritatea contractanta atribuie acordurile-cadru prin aplicarea procedurilor corespunzatoare prevazute la art. 68-112, legea 98/2016.

Detalii privind Procedurile de atribuire mentionate mai sus gasiti in articole dedicate fiecarui tip de procedura, dupa cum urmeaza:

Modalitatea si conditiile incheierii unui acord cadru:

Autoritatea contractanta are obligatia de a stabili operatorul economic sau operatori care sunt parte a acordului-cadru, prin aplicarea criteriilor de calificare selectie, de atribuire si a factorilor de evaluare prevazuti in documentatia de atribuire.

  • cu un singur operator economic:
    • cu pespectarea obligatiilor principale pe care operatorul economic si le-a asumat prin oferta;
    • cu pretul unitar pe care operatorul economic l-a prevazut in oferta si pe baza caruia se va determina
      pretul fiecarui contract atribuit ulterior.
  • cu mai multi operatori economici:
    • fara reluarea competitiei, in conformitate cu termenii si conditiile prevazute in cuprinsul sau, in
      cazul in care acordul- cadru stabileste toti termenii si conditiile care reglementeaza executia lucrarilor, prestarea serviciilor si furnizarea produselor care constituie obiectul sau, precum si conditiile obiective in functie de care se stabileste care dintre operatorii economici parte la acordul-cadru va executa lucrarile,
      va presta serviciile sau va furniza produsele;
    • cu reluarea competitiei intre operatorii economici care sunt parte la acordul-cadru, in cazul in
      care acordul-cadru nu stabileste toti termenii si conditiile care reglementeaza executia lucrarilor, prestarea serviciilor si furnizarea produselor care constituie obiectul sau;
    • partial fara reluarea competitiei intre operatorii economici, numai daca aceasta posibilitate a fost prevazuta in documentatia de atribuire elaborata in cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru, in cazul in care acordul-cadru stabileste toti termenii si conditiile care reglementeaza executia lucrarilor,
      prestarea serviciilor si furnizarea produselor care constituie obiectul sau.

In cazul in care acordul-cadru este incheiat cu mai multi operatori  economici, iar contractele subsecvente urmeaza sa fie atribuite prin reluarea competitiei, autoritatea contractanta are obligatia, ori de cate ori decide achizitionarea produselor/serviciilor/lucrarilor care fac obiectul acordului respectiv, sa transmita concomitent o invitatie de participare la reofertare catre toti operatorii economici semnatari ai acordului-cadru.

Ce contine un acord cadru? Pervedererile unui acord cadru:

  • cu un singur operator economic:
    • obligatiile pe care operatorul si le-a asumat prin propunerea tehnica prezentata in cursul procedurii de atribuire, descrierea serviciilor si nivelul calitativ al acestora, descrierea lucrarilor si nivelul calitativ al acestora, duratele/termenele de livrare, de prestare sau de executie incepand din momentul incheierii contractului, garantiile acordate, orice alte elemente care au fost luate in considerare in procesul de analiza si evaluare a propunerilor tehnice;
    • pretul/tariful unitar sau preturile/tarifele unitare, alte angajamente financiare sau comerciale, prevazute de operatorul economic in propunerea financiara;
    • conditii specifice, coeficienti de ajustare si formule de ajustare a preturilor, dupa caz;
    • orice alte elemente/clauze considerate necesare.
  • cu mai multi operatori economici:
    • elementele/conditiile care raman neschimbabile pe intreaga durata a respectivului acord;
    • numarul  maxim  de operatori  economici  cu  care se incheie acordul-cadru,  conform  prevederilor anuntului de participare;
    • elementele/conditiile care vor face obiectul reluarii competitiei pentru atribuirea contractelor
      subsecvente.

Durata acordului cadru

  • nu poate depasi 4 ani pentru achizitiile publice,
  • sau 8 ani pentru achizitiile sectoriale,

Exceptie: Durata acordului cadru depasteste prevederile legale doar in cazurile exceptionale pe care autoritatea contractanta le justifica in special prin obiectul acordului-cadru respectiv.

Contracte subsecvente

  • Durata ultimului contract subsecvent poate depasi perioda de valabilitate a acordului-cadru;
  • Depasirea cu >50 % a valorii/canitatii maxime a acordului-cadru = modificare substantiala = o noua procedura de atribuire;
  • Doar cu respectarea conditiilor tehnice si financiare stabilite in acordul cadru respectiv.

In cazul in care operatorul economic caruia autoritatea contractanta ii transmite o solicitare pentru incheierea unui contract subsecvent nu are capacitatea de a raspunde acestei solicitari deoarece cantitatea care face obiectul contractului depaseste cantitatea estimata, autoritatea contractanta are dreptul de a initia o noua procedura de atribuire pentru achizitionarea diferentei care nu poate fi  acoperita de respectivul operator economic.

In cazul in care operatorul economic caruia autoritatea contractanta ii transmite o solicitare pentru incheierea unui contract subsecvent nu are capacitatea de a raspunde acestei solicitari din propria sa culpa, autoritatea contractanta are dreptul de a initia o noua procedura de atribuire pentru achizitionarea intregii cantitati necesare.

Atribuirea contractelor subsecvente unui acord cadru:

  • partial cu reluarea competitiei;
  • partial fara reluarea competitiei

Licitatie-publica.ro, este in masura sa va furnizeze, zilnic, direct pe email, cele mai recente oportunitati de contractare din achizitii publice, potrivit criteriilor dvs. de interes. Monitorizam peste 2500 de surse de publicare a licitatiilor publice. Profitati de Oportunitate si Incercati Gratuit, Inregistrati-va Aici!

1 Response » to “Achizitii publice – Acord cadru si contracte subsecvente”

  1. […] Achizitii publice – Acord cadru si contracte subsecvente […]

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



error: Continut protejat !