Comisia Europeana a publicat prin comunicat de presa, un  Ghid pentru responsabilii cu achizitiile publice.

Ghidul vizeaza evitarea celor mai frecvente greseli in proiectele finantate de fondurile structurale si de investitii europene, pentru ajutorarea statelor membre cu dificultati in cadrul procedurilor de achizitii publice. 

Documentul ii va ajuta pe functionarii publici din Uniunea Europeana sa identifice si sa evite cele mai frecvente erori in procedurile de achizitii in cadrul proiectelor co-finantate prin intermediul Fondurilor structurale si de investitii europene.

Documentul nu este obligatoriu ci orientativ, oferind recomandari generale si reflectand cele mai bune practici. Conceptele, ideile si solutiile propuse nu aduc atingere legislatiei nationale sau europene si pot fi adaptate tinandu-se cont de cadrul legislativ national.

Cuprins Ghid pentru responsabilii cu achizitiile publice:

  • Glosar de acronime

  • Introducere

  • Modul de utilizare al prezentului ghid

Pregatire și planificare

1.1 Definirea preliminara a domeniului de aplicare

1.2 Gestionarea contractului/proiectului

1.3 Elaborarea justificarii oportunitatii achizitiei

1.4 Selectia procedurii

1.5 Praguri și publicare

1.6 Cerinte operationale de lansare a unei licitatii

Publicare

2.1 Publicarea anunturilor la nivelul UE

2.2 Proceduri și calendare

2.2.1 Termene minime

2.2.2 Procedura accelerata

2.3 Documentatia de licitatie

2.3.1 Stabilirea criteriilor de selectie

2.3.2 Stabilirea chestionarului de precalificare (CPC)

2.3.3 Stabilirea criteriilor de atribuire și a ponderilor acestora

2.3.4 Centralizatorul preturilor

2.3.5 Contractul

2.4 Caiet de sarcini și standarde

2.4.1 Redactarea caietului de sarcini

2.4.2 Standarde care trebuie sa fie folosite la redactarea caietului de sarcini

2.4.3 Criterii sociale, etice și de mediu

2.4.4 Variante

2.5 Obtinerea și depunerea ofertelor

2.6 Plângeri, cai de atac și raspundere

Depunerea ofertelor și selectia ofertantilor

3.1 Transmiterea ofertei conform instructiunilor

3.2 Respectarea instructiunilor privind procedura de achizitii publice

3.3 Pastrarea In siguranta a documentatiei de licitatie

3.4 Ceremonia de deschidere

Evaluarea ofertelor

4.1 Pretul cel mai scazut

4.2 Oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic (MEAT)

4.3 Tratarea ofertelor anormal de scazute

4.4 Clarificari

4.5 Negocieri ulterioare ofertarii

4.6 Decizia comisiei de evaluare

Atribuirea

5.1 Anuntul de atribuire

5.2 Termenul suspensiv și informarea ofertantilor

Executarea contractului

6.1 Relatia furnizor/contractant

6.2 Modificari ale contractului

6.3 Finalizarea contractului

SETURI DE INSTRUMENTE

SETUL DE INSTRUMENTE 1 – JUSTIFICAREA OPORTUNITATII ACHIZITIEI

SETUL DE INSTRUMENTE 2 – EVALUAREA RISCURILOR ȘI PLANIFICAREA PENTRU SITUATII NEPREVAZUTE

SETUL DE INSTRUMENTE 3 – VERIFICARILE DE TIP „POARTA DE ACCES”

SETUL DE INSTRUMENTE 4 – INTOCMIREA LISTEI DE PRESELECTIE

SETUL DE INSTRUMENTE 5 – DEFINIREA CRITERIILOR DE SELECTIE ȘI ETAPA DE SELECTIE

SETUL DE INSTRUMENTE 6 – DEFINIREA CRITERIILOR DE ATRIBUIRE ȘI ETAPA DE ATRIBUIRE

SETUL DE INSTRUMENTE 7 – REDACTAREA CAIETULUI DE SARCINI

SETUL DE INSTRUMENTE 8 – MODIFICAREA CONTRACTELOR

SETUL DE INSTRUMENTE 9 – LISTA DE VERIFICARE A CONFORMITATII SETUL DE INSTRUMENTE 10 – LINKURI UTILE 

Comisia Europeana pune in practica initiativa “Un buget al Uniunii Europene axat pe rezultate concrete”, si ia masuri pentru a se asigura ca banii contribuabililor sunt cheltuiti in mod eficient si transparent.

Cele mai des intalnire erori in procedurile de achizitii publice se produc din cauza capacitatii administrative insuficiente. Din acest motiv, Comisia Europeana ia masuri pentru a intari capacitatea administrativa si pentru a imbunatati sistemele de gestiune si control. Incepand cu data de 1 decembrie, comisarii Cretu si Bieńkowska vor avea o serie de intalniri pentru a evalua progresele realizate in imbunatatirea sistemelor de achizitii publice din cadrul politicii regionale a UE.

Ghidul publicat de Comisia Europeana contine exemple de bune practici, studii de caz si informatii utile pentru a-i ajuta pe cei implicati in planificarea, selectia si implementarea proiectelor finantate din fonduri europene.

Acest ghid face parte dintr-o initiativa mai ampla a Comisiei de a sprijini statele membre si regiunile sa imbunatateasca modul in care gestioneaza si investesc fondurile europene. Printre celelalte masuri luate de Comisie se numara platforma Peer2Peer, prin intermediul careia functionarii publici din intreaga Uniune pot face schimb de experienta si de bune practici, si Pactele de integritate, un instrument care isi propune sa imbunatateasca transparenta si responsabilitatea in cadrul procedurilor de achizitii publice.

Pagini utile:

Ghidul orientativ pentru responsabilii cu achizițiile publice 

Inițiativele Comisiei pentru îmbunătățirea gestionării fondurilor europene

 Sursa: ec.europa.eu

Mai multe articole pe tema achizitiilor publice

gasiti pe: licitatie-publica.ro/blog

Logo licitatie-publica.ro, include culorile rosu, albastru si alb.