Prin Legea nr. 208/2022 si OUG 114/2020 s-au modificat si completat acte normative importante, in domeniul achizitiilor publice, privind: cumparari directe, criteriile de atribuire, garantia de participare sau modificarea pretului contractului.
 Praguri Valorice Achizitii Publice


Iata care sunt legile care au fost supuse modificarilor:

  • Legea 98/2016 privind achizitiile publice;

  • Legea 99/2016 privind achizitiile sectoriale;

  • Legea 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii; si

  • Legea 101/2016 privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, precum si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor.

Motivul modificarilor:

Argumentele initiatorilor proiectului de lege au fost facilitarea accesului la fonduri europene si contracararea efectelor inflatiei si a evolutiei cursului valutar.

  1. Facilitarea investitiilor publice;

  2. Corelarea legislatiei primare cu cea secundara in domeniu;

  3. Definirea in mod clar a unor termeni si norme ce suscita interpretari eronate;

  4. Accesarea fondurilor europene in contextul declansarii procedurii privind Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) – scopul modificarilor propuse vizeaza crearea unui cadru favorabil pentru realizarea investitiilor si reformelor avute in vedere de Comisia Europeana prin acest instrument de finantare.

 

Care sunt modificarile aduse legislatiei:

1. Marirea pragurilor privind valoarea cumpararilor directe

  • Produse si servicii: de la 135.060 lei la 270.120 lei,

  • Lucrari: de la 450.200 la 900.400 lei.

2. Conditii noi pentru achizitiile directe:

  • Angajamentul legal prin care se realizeaza cheltuielile aferente achizitiei directe poate fi contract de achizitie publica, comenzi sau alt tip de document incheiat in conditiile legii.


In cazul achizitiei directe, autoritatile contractante vor avea urmatoarele obligatii:

  • de a utiliza catalogul electronic pus la dispozitie de SEAP sau de a publica un anunt intr-o sectiune dedicata a website-ului propriu sau al SEAP, insotit de descrierea produselor, serviciilor sau a lucrarilor care urmeaza a fi achizitionate, pentru achizitiile a caror valoare estimata este mai mare de:

    • 200.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii,

    • 560.000 lei, fara TVA, pentru lucrari;  

  • de a consulta minimum trei operatori economici pentru achizitiile a caror valoare estimata este mai mare de:

    • 140.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii,

    • 300.000 lei, fara TVA, pentru lucrari, dar mai mica sau egala cu valoarea mentionata mai sus;

Daca in urma consultarii autoritatea contractanta primeste doar o oferta valabila din punctul de vedere al cerintelor solicitate, achizitia poate fi realizata:

  • de a transmite trimestrial in SEAP o notificare cu privire la achizitiile directe, grupate pe necesitate, care sa cuprinda cel putin obiectul, cantitatea achizitionata, valoarea si codul CPV, cu exceptia achizitiilor realizate prin utilizarea catalogului electronic SEAP.

In cazul achizitiei directe, autoritatile contractante vor avea si urmatoarele drepturi:

  • de a achizitiona pe baza unei singure oferte daca valoarea estimata a achizitiei este mai mica sau egala cu:

    • 140.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii,

    • 300.000 lei, fara TVA, pentru lucrari.

  • de a plati direct, pe baza angajamentului legal, fara acceptarea prealabila a unei oferte, daca valoarea estimata a achizitiei este mai mica de 9.000 lei, fara TVA;

3. Criterii de atribuire:

Criteriile de atribuire utilizate in cazul procedurii de dialog competitiv sunt:

  • cel mai bun raport calitate-pret sau

  • cel mai bun raport calitate-cost.

Criteriile de atribuire utilizate in cazul parteneriatului pentru inovare sunt:

  • cel mai bun raport calitate-pret sau

  • cel mai bun raport calitate-cost

Criteriile de atribuire utilizate pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru avand ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2, sunt:

  • cel mai bun raport calitate-pret sau cel mai bun raport calitate-cost, tinandu-se seama de criteriile de calitate si de sustenabilitate ale serviciilor sociale.

Conditii aplicare procedura negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare

Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare din motive de extrema urgenta, determinate de evenimente care nu puteau fi prevazute de catre autoritatea contractanta, termenele pentru alte proceduri: licitatie deschisa, licitatie restransa, negociere competitiva sau procedura simplificata, nu pot fi respectate.

4. Garantia de participare si de Buna executie

Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ofertantilor constituirea garantiei de participare a carei perioada de valabilitate este cel putin egala cu perioada de valabilitate a ofertei.

Valoarea garantiei de participare nu poate depasi 1% din valoarea estimata a contractului de achizitie publica sau, in cazul acordului-cadru, din valoarea estimata a celui mai mare contract subsecvent.

Autoritatea contractanta are obligatia de a solicita constituirea garantiei de buna executie in cuantum de maximum 10% din pretul contractului, fara TVA. Exceptie fac:

  • contractele de servicii de proiectare si a contractele de lucrari, a caror valoare estimata este mai mica decat valoarea prevazuta la art. 7 alin. (1),

  • contracte atribuite in urma aplicarii procedurii de negociere, fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, autoritatea contractanta are dreptul de a nu solicita contractantului constituirea garantiei de buna executie.

Garantia de participare sau, dupa caz, garantia de buna executie trebuie sa fie irevocabila, neconditionata si se constituie prin:

  • virament bancar;

  • instrumente de garantare emise in conditiile legii, astfel:

    • scrisori de garantie emise de institutii de credit bancare sau de institutii financiare nebancare;

  • asigurari de garantii emise de societati de asigurare;

  • prin depunerea la casierie a unor sume in numerar daca valoarea este mai mica de 5.000 lei;

  • prin retineri succesive din sumele datorate pentru facturi partiale, in cazul garantiei de buna executie;

  • prin combinarea a doua sau mai multe dintre modalitatile de constituire prevazute la lit. a)-c), in cazul garantiei de buna executie.

5. Restituirea Garantiei (art. 154)

  • In 14 zile:

    • de la data intocmirii procesului-verbal de receptie a produselor si/sau de la plata facturii finale;

    •  

    • de la data indeplinirii de catre contractant a obligatiilor asumate prin contractul de achizitie sectoriala/ contractul subsecvent respectiv.

  • In cazul serviciilor de supervizare a lucrarilor/dirigentie de santier si lucrarilor:

    •  70% din valoarea garantiei, in termen de 14 zile de la data incheierii procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor;

    •  restul de 30%, in termen de 14 zile de la data emiterii raportului final de supervizare/expirarea duratei de garantie acordata lucrarii in cauza.

6. Ajustarea pretului contractului:

Pe parcursul indeplinirii acordului-cadru/contractului, pretul poate fi ajustat prin actualizare in cazul in care pe piata au aparut anumite conditii, in urma carora s-a constatat cresterea/diminuarea indicilor de pret pentru elemente constitutive ale ofertei, al caror efect se reflecta in modificarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul acordului-cadru/contractului.

Posibilitatea de ajustare a pretului trebuie sa fie precizata atat in documentatia de atribuire, in acordul-cadru/contractul care urmeaza sa fie incheiat(e).

7. Alte modificari

Termenul acordat ofertantilor/candidatilor pentru transmiterea raspunsului la solicitarea autoritatii contractante pentru completarea/clarificarea ofertei, inclusiv cu eventuala prelungire solicitata justificat de operatorul economic, este de cel mult 15 zile lucratoare si va fi stabilit in functie de complexitatea solicitarii.

Agentia Nationala pentru Achizitii Publice („ANAP”) are dreptul de a solicita instantei de judecata constatarea nulitatii absolute a contractului/actului aditional la acesta, incheiat cu incalcarea legislatiei achizitiilor publice, precum si repunerea partilor in situatia anterioara. ANAP este scutita de taxa de timbru aferenta cererilor in constatarea nulitatii absolute a contractelor de achizitie publica.
 

Autoritatile contractante publica in sectiunea dedicata din SEAP toate modificarile contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, astfel incat sa rezulte durata si pretul final la finalizarea sau incetarea acestora.


Procesele si cererile privind acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, sau privind executarea, anularea, nulitatea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea unilaterala a contractelor se solutioneaza in prima instanta, de urgenta si cu precadere, prin completuri specializate in achizitii publice, in termen de 45 de zile.
 

*In sprijinul dvs.

Pentru a fi la curent cu ultimele noutati in materie de achizitii publice in Romania, puteti vizita Blogul nostru.

Asigurati-va accesul la contracte atribuite prin licitatie publica, filtrate in functie de nevoile dvs., cu Un Cont Gratuiti!

Acces Gratuit

aprox. 3500 de surse de publicare licitatii publice

Filtrate si Transmise Zilnic, pe Email-ul dvs. 

Logo licitatie-publica.ro, include culorile rosu, albastru si alb.