Glosar - Dictionar

Termeni uzuali din domeniul achizitiilor publice

Gasiti mai jos, intr-o colectie de tip dictionar, cei mai folositi termeni in domeniul achiztiilor publice, care ar putea fi importanti pentru dvs.

Nu uitati ca daca aveti intrebari, puteti oricand sa luati legatura cu expertii nostri. Contactati-ne!

Dictionar cu termeni de la A la Z pentru Achizitii Publice


A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V X Y Z

A

Acceptarea ofertei castigatoare
Actul juridic prin care autoritatea contractanta isi manifesta acordul de a se angaja juridic in contractul de achizitie publica ce va fi incheiat cu ofertantul a carui oferta a fost desemnata castigatoare.
 
Achizitie directa
Achiziția directă nu reprezintă o procedură de atribuire în sensul Legii nr. 98/2016, ci o modalitate simplă de a cumpăra produse, servicii sau lucrări a căror valoare estimată, fără TVA, calculată la nivelul unui an bugetar, se încadrează sub pragurile prevăzute la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016.

Potrivit prevederilor art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016, autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 135.060 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 450.200 lei.

Pentru realizarea achiziției directe, obligațiile prevăzute de lege pentru autoritatea contractantă sunt cele reglementate în Capitolul III, Secțiunea 1
 
Achizitie publica
Cumpararea de catre o autoritate contractanta a unor produse, servicii sau lucrari.
 
Acord-cadru
Intelegerea scrisa intervenita intre una sau mai multe autoritati contractante si unul sau mai multi operatori economici, al carei scop este stabilirea elementelor/conditiilor esentiale care vor guverna contractele de achizitie publica ce urmeaza a fi atribuite intr-o perioada data, in mod special in ceea ce priveste pretul si, dupa caz, cantitatile avute in vedere. prin/ fara reluarea competitiei intre operatorii economici semnatari ai acordului-cadru.
 
Activitate relevanta
Activitate economica desfasurata de anumite autoritati contractante in sectoare de utilitate publica expres definite : apa, energie, transport si posta:

  • Apa
    Sunt considerate activitati relevante:
    a) punerea la dispozitie sau exploatarea de retele fixe destinate sa asigure, in beneficiul publicului, servicii de productie, transport sau distributie de apa potabila;
    b) furnizarea de apa potabila unor retele de natura celor prevazute la lit. a

  • Energie
    Sunt considerate activitati relevante:
    a) punerea la dispozitie sau exploatarea de retele fixe destinate sa asigure, in beneficiul publicului, servicii de productie, transport sau distributie de combustibili gazosi, energie termica sau energie electrica;
    b) livrarea de combustibili gazosi, energie termica sau energie electrica prin retele de natura celor prevazute la lit. a).

  • Transport
    Este considerata activitate relevanta punerea la dispozitie sau exploatarea de retele destinate sa asigure, in beneficiul publicului, servicii de transport pe calea ferata si servicii de transport terestru de calatori, pe baza de grafic, cum ar fi transportul in comun cu autobuze, tramvaie, metrou, troleibuze sau transport pe cablu.

  • Posta
    (1) Este considerata activitate relevanta prestarea urmatoarelor servicii:
    a) servicii postale, indiferent daca sunt sau nu rezervate in sensul prevederilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv serviciile constand in colectarea, sortarea, transportul si livrarea la destinatari a trimiterilor postale – corespondenta, carti, cataloage, ziare, periodice, colete postale continand bunuri cu sau fara valoare comerciala – indiferent de greutate;
    b) servicii de gestiune a serviciilor de curierat, respectiv serviciile care preced si urmeaza expedierii;
    c) servicii cu valoare adaugata in legatura cu posta electronica si furnizate integral prin mijloace electronice, inclusiv transmiterea securizata prin mijloace electronice a documentelor codificate, servicii de gestiune a adreselor si transmiterea prin posta electronica recomandata;
    d) servicii privind trimiterile postale neincluse la lit. a), cum ar fi publicitatea directa prin corespondenta, care nu poarta adresa;
    e) servicii financiar-postale, de natura celor prevazute in categoria 6 din anexa nr. 2A si in art. 13 lit. d), care includ, in principal, mandatele postale si transferurile pe baza de conturi curente postale;
    f) servicii filatelice;
    g) servicii logistice, care combina livrarea si/sau depozitarea cu alte functiuni decat cele postale.
    (2) Prestarea serviciilor prevazute la alin. (1) lit. b)-g) intra in categoria activitatilor relevante numai daca persoana in cauza presteaza si servicii postale in sensul prevederilor alin. (1) lit. a) si numai daca activitatea de servicii postale nu este direct expusa concurentei conform prevederilor art. 248.

Activitati de achizitie auxiliare
Activitati care constau in furnizarea de asistenta si suport pentru activitatile de achizitie, in special infrastructura tehnica care sa permita autoritatilor contractante atribuirea de contracte de achizitie publica sau incheierea de acorduri-cadru pentru lucrari, produse ori servicii, sau asistenta si consiliere cu privire la desfasurarea ori structurarea procedurilor de achizitie publica, sau pregatirea si administrarea procedurilor de atribuire in numele si in beneficiul autoritatii contractante in cauza.
 

Activitati de achizitie centralizate
Activitatile desfasurate de o unitate de achizitii centralizate in mod permanent prin achizitia in nume propriu de produse si/sau servicii destinate unei/unor alte autoritati contractante, ori prin atribuirea de contracte de achizitie publica sau incheierea de acorduri-cadru pentru lucrari, produse ori servicii in numele si pentru o alta/alte autoritate/autoritati contractante.


Actualizare
Operatie care consta in reajustarea pretului obiectului procedurii de achizitie publica in functie de evolutia conditiilor economice intre data limita de validitate a ofertelor (sau preturilor) si cea a inceperii lucrarilor sau prestarii serviciilor.

Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP)
Institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Finantelor Publice, prin preluarea atributiilor, activitatii, a posturilor si a personalului de la Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, de la Unitatea pentru coordonarea si verificarea achizitiilor publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice si de la compartimentele de verificare a achizitiilor publice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, avand drept principale obiective elaborarea, promovarea si implementarea politicii in domeniul achizitiilor publice, stabilirea si implementarea sistemului de verificare si control al aplicarii unitare a dispozitiilor legale si procedurale in domeniul achizitiilor publice, precum si monitorizarea functionarii eficiente a sistemului de achizitii publice.

Agrement tehnic european
Apreciere tehnica favorabila privind aptitudinea unui produs de a fi utilizat conform destinatiei sale, pe baza exigentelor esentiale de constructie (in functie de caracteristicile intrinseci ale produsului si de conditiile stabilite de utilizare), emisa de catre un organism agreat in acest scop de catre un Stat membru al Uniunii Europene;
 
Anunt de atribuire
Modalitate de publicitate prin care o autoritate contractanta anunta incheierea unui contract de achizitie publica.
Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de atribuire.

Anunțul de atribuire se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și la nivel național, în conformitate cu prevederile art. 146-148.
 
Anunt de intentie
Modalitate de publicitate prin care o autoritate contractanta anunta intentia de a demara o procedura de achizitie publica
Nu creeaza autoritatii contractante obligatia de a efectua respectiva achizitie publica.

Anunțul de intenție se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și la nivel național, în conformitate cu prevederile art.146-148.
 
Anunt de participare
Modalitate de publicitate prin care o autoritate contractanta anunta demararea unei proceduri de achizitie publica
Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de participare  atunci când:
a) inițiază procedura de licitație deschisă, licitație restrânsă, dialog competitiv sau negociere competitivă ori un parteneriat pentru inovare, pentru atribuirea contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru;
b) lansează un sistem dinamic de achiziții;
c) organizează un concurs de soluții;
d) inițiază procedura de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru pentru servicii sociale și alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr.2 , cu excepția cazului în care a fost publicat un anunț de intenție valabil în mod continuu.

Publicarea anunțului de participare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie în toate situațiile în care valoarea estimată a contractului de achiziție publică/acordului- cadru este mai mare sau egală cu pragurile valorice prevăzute la art. 7 alin (1).

Anunțul de participare se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și la nivel național, în conformitate cu prevederile art 146-148. 

Anunt simplificat
Modalitate de publicitate folosit de catre autoritatile contractante atunci când utilizeaza un sistem dinamic de achizitii.

  • In conditiile prevazute la art. 7 alin. (2) din Legea nr. 98 /2016 pentru achizitiile publice;

Autoritatea contractanta atribuie contractele de achizitie publica/acordurile-cadru si organizeaza concursurile de solutii care privesc achizitii publice a caror valoare estimata este mai mica decat pragurile corespunzatoare prevazute la alin. (1) prin aplicarea unei proceduri simplificate, cu respectarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2).

  • In conditiile prevazute la art. 12 alin. (2) din Legea nr. 99/ 2016 pentru contractele sectoriale.

 
Asociere de operatori economici
Mai multi operatori economic care se asociaza cu scopul de a depune o candidatura sau oferta comuna, fara a fi obligati sa isi legalizeze din punct de vedere formal asocierea. Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca asocierea sa fie legalizata numai in cazul in care oferta comuna este declarata castigatoare si numai daca o astfel de masura reprezinta o conditie necesara pentru buna indeplinire a contractului.
 
Avans
Suma de bani alocata de catre autoritatea contractanta in favoarea unui operator economic executant de lucrari pentru executarea lucrarilor care fac obiectul contractului de achizitie publica. Avansul este acordat in baza unor situatii de lucrari aprobate de catre autoritatea contractanta. Nu este vorba de o plata definitiva ci de o esalonare ale carei scadente sunt fixate prin contract in functie de lucrarile executate corespunzator.
 
Autoritate contractanta
Statul, autoritatile publice centrale si locale, organismele de drept public care doresc sa realizeze lucrari publice, sa apeleze la prestarea de servicii sau care au nevoie sa achizitioneze anumite bunuri.


C

Calificare
Reprezinta indeplinirea de catre un operator economic a tuturor conditiilor (juridice, tehnice, financiare) precum si a recomandarilor profesionale necesare pentru realizarea, in conformitate cu exigentele contractuale, a obiectului procedurii de achizitie publica. Calificarea poate imbraca forma unui agrement emis de catre organisme specializate abilitate in acest scop.

Caiet de sarcini
Parte a documentatiei de atribuire care contine, in mod obligatoriu, specificatii tehnice.
– clauze generale aplicabile tuturor procedurilor de achizitie publica;
– clauze comune care fixeaza conditiile tehnice aplicabile procedurilor de achizitie publica care au drept obiect acelasi tip de lucrari, servicii sau bunuri;
– clauze speciale proprii fiecarei proceduri si care sunt stabilite de catre autoritatea contractanta in cauza.

Candidat
Oricare operator economic care a depus candidatura in cazul unei proceduri de licitatie restransa, negociere sau dialog competitiv.

Candidatura
Documentele prin care un candidat isi demonstreaza situatia personala, capacitatea de exercitare a activitatii profesionale, situatia economica si financiara, capacitatea tehnica si profesionala, in vederea obtinerii invitatiei de participare pentru depunerea ulterioara a ofertei, in cazul aplicarii unei proceduri de licitatie restransa, negociere sau dialog competitiv.

Capacitatea de exercitare a activitatii profesionale
Aptitudine a unei persoane fizice/juridice de a dobândi și exercita drepturi subiective si de a-si asuma si indeplini obligatii corelative acestora, dovedita prin inregistrarea sa ca persoana fizica/juridica sau apartenenta sa din punct de vedere profesional la o asociatie/organizatie profesionala.

Capacitatea tehnica și/sau profesionala
Aptitudine si/sau experienta a unui operator economic care demonstreaza posibilitatea acestuia de a aduce la indeplinire, in conformitate cu cerintele documentaaiei de atribuire, a un contract de achizitie publica.

Catalog electronic
Este publicat in cadrul Sistemului Electronic de Achizitii Publice (SEAP) de catre operatorii economici inregistrati, cuprinzand detalii referitoare la produsele, serviciile sau lucrarile pe care le ofera, inclusiv pretul, astfel incat autoritatea contractanta sa aiba suficiente informatii pentru a alege in mod corect si obiectiv. Detalii despre Catalogul Electronic Aici!

Cerere de oferte
Reprezinta o procedura de achizitie publica, nationala, simplificata, care poate fi aplicata incazul in care valoarea estimata a contractului de achizitie publica este egala sau mica decat echivalentul in lei a unor praguri si prin care autoritatea contractanta solicita oferte de la cel putin 3 operatori economici.

Procedura simplificata care se initiaza prin publicarea unei invitatii de participare in SEAP
Se aplica in cazul in care valoarea estimata (fara TVA) a contractului este mai mica decat
– 125.000 euro – pentru contractul de furnizare
– 125.000 euro – pentru contractul de servicii
– 4.845.000 euro – pentru contractul de lucrari
Nota : contractul se poate atribui si daca s-a primit o singura oferta admisibila.

Cerinte de etichetare
Cerintele care trebuie safie indeplinite de lucrari, produse, servicii, procese sau proceduri pentru a obtine o anumitaeticheta;


Ciclu de viata

Ansamblul etapelor succesive si/sau interdependente, care includ cercetarea si dezvoltarea care urmeazaa fi efectuate, productia, comercializarea si conditiile acesteia, transportul, utilizarea si intretinerea, pe toatadurata existentei unui produs ori a unei lucrari sau a prestarii unui serviciu, de la achizitia materiilor prime ori generarea resurselor panala eliminare, curatarea amplasamentului si incheierea serviciului sau a utilizarii

Comisie de evaluare
Persoana/persoane desemnate obligatoriu de catre autoritatea contractanta care au responsabilitatea evaluarii ofertelor.

Compartiment intern
Entitate interna a unei autoritati contractante specializata in atribuirea contractelor de achizitie publica.

Concurent
Oricare operator economic care a prezentat un proiect in cadrul unui concurs de solutii.

Concurs de solutii
Procedura de achizitie publica speciala prin care o autoritate contractanta achizitioneaza, indeosebi in domeniul amenajarii teritoriului, al proiectarii urbanistice si peisagistice, al arhitecturii sau in cel al prelucrarii datelor, un plan sau un proiect, prin selectarea acestuia pe baze concurentiale de catre un juriu, cu procedura independenta in care concurentii pot obtine premii si/sau prime de participare, sau ca parte a unei alte proceduri care conduce la atribuirea unui contract de servicii, fara acordarea de premii. Tot ce trebuie sa stiti despre procedura de Concursul de Solutii gasiti Aici!

Consultarea pietei
Consultari organizate in vederea pregatirii achizitiei, prin raportare la obiectul contractului de achizitie publica si pentru a informa operatorii economici cu privire la planurile de achizitie si cerintele avute in vedere in legatura cu acestea, facand cunoscut acest lucru prin intermediul SEAP, precum si prin orice alte mijloace.

Consultarea pietei este prima din cele 3 etape din procesul de Planificare si pregatire a realizarii achizitiei publice :

  1. a) etapa de planificare/pregatire, inclusiv consultarea pietei;

  2. b) etapa de organizare a procedurii si atribuirea contractului/acordului-cadru;

  3. c) etapa postatribuire  contract/acord-cadru, respectiv executarea si monitorizarea implementarii contractului/acordului-cadru.

Mai multe detalii despre Consultarea pietei va oferim Aici!


Contestatia
Potrivit OUG 34/2006 – art. 255,  orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita, prin contestatie, anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala.

Unde depunem contestatia:
Contestatia se depune la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor – CNSC  va se va trimite si autoritatii contractante potrivit legii.

Contract de achizitie publica
Contract cu titlu oneros, incheiat in scris intre una sau mai multe autoritati contractante, pe de o parte, și unul sau mai multi operatori economici, pe de alta parte, având ca obiect executia de lucrari, furnizarea de produse sau prestarea de servicii.

Contract de complexitate deosebita
Este considerat acel contract de achizitie publica pentru care autoritatea contractanta nu este, in mod obiectiv, in masura sa defineasca specificatiile tehnice capabile sa ii satisfaca necesitatile si exigentele si/sau sa stabileasca montajul financiar si/sau cadrul juridic de implementare a proiectului.

Contract de concesiune de lucrari publice
Contractul care are aceleasi caracteristici ca si contractul de lucrari, cu deosebirea ca in contrapartida lucrarilor executate contractantul, in calitate de concesionar, primeste din partea autoritatii contractante, in calitate de concedent, dreptul de a exploata rezultatul lucrarilor pe o perioada determinata sau acest drept insotit de plata unei sume de bani prestabilite.

Contract de concesiune de servicii
Contractul care are aceleasi caracteristici ca si contractul de servicii, cu deosebirea ca in contrapartida serviciilor prestate contractantul, in calitate de concesionar, primeste din partea autoritatii contractante, in calitate de concedent, dreptul de a exploata serviciile pe o perioada determinata sau acest drept insotit de plata unei sume de bani prestabilite.

Contract de furnizare
Contract de achizitie publica, altul decat contractul de lucrari*, care are ca obiect furnizarea unuia sau mai multor produse, prin cumparare, inclusiv in rate, inchiriere sau leasing, cu sau fara optiune de cumparare. contractul de achizitie publica ce are ca obiect principal furnizarea de produse si, cu titlu accesoriu, operatiuni/lucrari de instalare si punere in functiune a acestora este considerat contract de furnizare.

Contract de lucrari
Contract de achizitie publica care are ca obiect fie executia de lucrari sau constructii, fie atât proiectarea, cât și executia de lucrari sau constructii. Prin constructie se intelege rezultatul unui ansamblu de lucrari de constructii de cladiri sau lucrari de geniu civil, destinat sa indeplineasca prin el insusi o functie tehnica sau economica.

Contract de publicitate media
Contract de servicii avand ca obiect crearea, producerea si/sau difuzarea de reclama sau alte forme de promovare prin intermediul mijloacelor de informare in masa scrise, audiovizuale sau electronice.

Contract de servicii
Contract de achizitie publica, altul decat contractul de lucrari sau de furnizare, care are ca obiect prestarea unuia sau mai multor servicii.
Contractul de achizitie publica care are ca obiect principal prestarea unor servicii si, cu titlu accesoriu, desfasurarea unor activitati dintre cele prevazute in anexa nr. 1 este considerat contract de servicii.

Contractul de achizitie publica care are ca obiect atat furnizarea de produse, cat si prestarea de servicii este considerat:
a) contract de furnizare, daca valoarea estimata a produselor este mai mare decat valoarea estimata a serviciilor prevazute in contractul respectiv;
b) contract de servicii, daca valoarea estimata a serviciilor este mai mare decat valoarea estimata a produselor prevazute in contractul respectiv.

Contract sectorial
Contract de achizitie publica care se atribuie in scopul efectuarii unei activitati relevante in sectoarele de utilitate publica.

Contract subsecvent
Contract atribuit ca urmare a incheierii unui acord cadru, cu respectarea conditiilor tehnice si financiare stabilite in acordul-cadru respectiv.

Contract pe termen lung

Contractul de achizitie publica incheiat pe o durata de cel putin 5 ani care cuprinde durata de executie a lucrarilor ori a constructiei, daca acesta are o componenta care consta in executie de lucrari ori a unei constructii, precum si durata de prestare a serviciilor, stabilite astfel incat contractantul sa obtina un profit rezonabil.

Contractant
Ofertantul care a devenit, in conditiile legii, parte intr-un contract de achizitie publica.

CPV
„Common procurement vocabulary”, sistem de clasificare unic, vocabularul comun privind achizitiile publice.

Aceasta clasificare incearca sa acopere intreg necesarul de produse, lucrari sau servicii. Prin standardizarea referintelor utilizate de catre autoritatile contractante in descrierea obiectului achizitiilor publice pe care le efectueaza, CPV imbunatateste transparenta contractelor de achizitii publice care se supun directivelor comunitare.

CPV asociaza fiecarui cod numeric o descriere a unui obiect al contractelor de achizitii publice pentru care exista o versiune in fiecare limba oficiala a UE.

CPV cuprinde:
- un vocabular principal: care contine o serie de coduri numerice avand fiecare cate opt cifre si subdivizandu-se in diviziuni, grupe, clase si categorii. O a noua cifra serveste la verificarea cifrelor precedente;
- un vocabular suplimentar: care completeaza descrierea obiectului contractelor de achizitii aducand precizari cu privire la natura si destinatia bunurilor care urmeaza sa fie achizitionate.

Lista codurilor CPV si tabelele de corespondenta intre CPV si alte nomenclaturi pot fi consultate AICI.

Criterii de atribuire a contractului de achizitie publica
Criterii in baza carora poate fi atribuit un contract de achizitie publica ; modalitate de selectare a ofertelor depuse in cadrul unei proceduri de achizitie publica
Criteriul de atribuire a contractului de achizitie publica poate fi numai:
a) fie oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic;
b) fie, in mod exclusiv, pretul cel mai scazut.

Criterii de calificare
Criterii ce au ca scop demonstrarea potentialului tehnic, financiar si organizatoric al fiecarui operator economic participant la procedura, potential care trebuie sa reflecte posibilitatea concreta a acestuia de a indeplini contractul si de a rezolva eventualele dificultati legate de indeplinirea acestuia, in cazul in care oferta sa va fi declarata castigatoare

Criterii de selectie
Criterii ce au ca scop selectarea candidatilor cu cea mai mare capacitate economica si financiara, tehnica si/sau profesionala dintre operatorii economici care au depus o solicitare de participare in cazul aplicarii procedurilor de atribuire ce se desfasoara in mai multe etape (licitatie restransa, negociere competitiva, dialog competitiv, parteneriat pentru inovare)

Cumpararea directa – Catalogul electronic
Instrument de lucru optional in care sunt publicate produsele, serviciile sau lucrarile pe care le ofera operatorii economici inregistrati in SEAP.
Utilizat pentru achizitionarea directa.


D

Dematerializarea procedurilor
Utilizarea procedeelor electronice pentru schimburile de informatii care intervin in cadrul procedurilor de achizitii publice.

Deviz estimativ
Document intocmit de catre executantul lucrarilor si care indica cuantumul lucrarilor pe categorii si determinat pe baza cantitatilor aproximative si a preturilor corespunzatoare.


Document al achizitiei

Anuntul de participare, documentatia de atribuire, precum si orice document suplimentar emis de autoritatea contractanta sau la care aceasta face trimitere pentru a descrie ori stabili elemente ale achizitiei sau ale procedurii de atribuire

Drept special sau exclusiv
Acel drept autorizat de catre o autoritate competenta dintr-un Stat membru si care are drept efect de a rezerva unuia sau mai multor operatori economoci (numar limitat) exercitarea unei activitati specifice in domeniul anumitor servicii publice (de exemplu in sectorul energiei, transportului, etc.)

Dialog competitiv
Procedura de atribuire a unui contract de achiziție publica, la care orice operator economic are dreptul de a-si depune candidatura si prin care autoritatea contractanta conduce un dialog cu candidatii admisi, in scopul identificarii uneia sau mai multor solutii apte sa raspunda necesitatilor sale, urmand ca, pe baza solutiei/solutiilor, candidatii selectati sa elaboreze oferta finala.

Documentatie de atribuire
Totalitatea informațiilor/documentelor legate de obiectul contractului de achizitie publica si de procedura de atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, dupa caz, documentatia descriptiva

Documentatia de atribuire trebuie sa cuprinda, fara a se limita la cele ce urmeaza, cel putin:
a) informatii generale privind autoritatea contractanta, in special cu privire la adresa – inclusiv telefon, fax, e-mail -, persoane de contact, mijloace de comunicare etc.;
b) instructiuni privind date limita care trebuie respectate si formalitati care trebuie indeplinite in legatura cu participarea la procedura de atribuire;
c) daca sunt solicitate, cerintele minime de calificare, precum si documentele care urmeaza sa fie prezentate de ofertanti/candidati pentru dovedirea indeplinirii criteriilor de calificare si selectie;
d) caietul de sarcini sau documentatia descriptiva, aceasta din urma fiind utilizata in cazul aplicarii procedurii de dialog competitiv sau de negociere;
e) instructiuni privind modul de elaborare si de prezentare a propunerii tehnice si financiare;
f) informatii detaliate si complete privind criteriul de atribuire aplicat pentru stabilirea ofertei castigatoare, corespunzator prevederilor cap. V – sectiunea a 3-a;
g) instructiuni privind modul de utilizare a cailor de atac;
h) informatii referitoare la clauzele contractuale obligatorii.

(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a preciza in documentatia de atribuire institutiile competente de la care operatorii economici pot obtine informatii privind reglementarile referitoare la impozitare, precum si cele referitoare la protectia mediului.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia sa precizeze in documentatia de atribuire regulile obligatorii referitoare la conditiile de munca si de protectie a muncii, care sunt in vigoare la nivel national si care trebuie respectate pe parcursul indeplinirii contractului de lucrari ori de servicii, sau sa indice institutiile competente de la care operatorii economici pot obtine informatii detaliate privind reglementarile respective.
In acest caz, autoritatea contractanta are totodata si obligatia de a solicita operatorilor economici sa indice in cadrul ofertei faptul ca la elaborarea acesteia au tinut cont de obligatiile referitoare la conditiile de munca si protectia muncii.

Documentatie de concurs
Documentatia ce cuprinde orice informatie, cerinta, regula sau criteriu necesare pentru a asigura potentialilor participanti o informare completa si corecta cu privire la modul de organizare si desfasurare a concursului de solutii

Documentatie descriptiva
Documentație de atribuire sumara, utilizata în cadrul aplicarii procedurilor de dialog competitiv sau negociere.

Documente constatatoare
Acte emise de catre autoritațile contractante dupa finalizarea unui contract de achiziție care conţin informaţii referitoare la îndeplinirea obligaţiilor contractuale de catre operatorii economici, cocontractanți în respectivul contract.

Dosarul achizitiei publice
Totalitatea documentelor întocmite/primite de autoritatea contractanta in cadrul unei procedurii de atribuire:

a) nota privind determinarea valorii estimate;
b) anuntul de intentie si dovada transmiterii acestuia spre publicare, daca este cazul;
c) anuntul de participare si dovada transmiterii acestuia spre publicare si/sau, dupa caz, invitatia de participare;
d) documentaţia de atribuire;
e) nota justificativa privind alegerea procedurii de atribuire, in cazul în care procedura aplicata a fost alta decat licitaţia deschisa sau licitatia restransa;
f) nota justificativa privind accelerarea procedurii de atribuire, daca este cazul;
g) procesul-verbal al sedintei de deschidere a ofertelor;
h) formularele de oferta depuse în cadrul procedurii de atribuire;
i) solicitarile de clarificari, precum si clarificarile transmise/primite de autoritatea contractanta;
j) raportul procedurii de atribuire;
k) dovada comunicarilor privind rezultatul procedurii;
l) contractul de achizitie publica/acordul-cadru, semnate;
m) anuntul de atribuire si dovada transmiterii acestuia spre publicare;
n) contestatiile formulate in cadrul procedurii de atribuire, daca este cazul;
o) avizul consultativ emis în conformitate cu prevederile legale, referitor la functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, daca este cazul;
p) documentul constatator care contine informatii referitoare la indeplinirea obligatiilor contractuale de catre contractant.

Drept special sau exclusiv
Dreptul care rezulta din orice forma de autorizare acordata, conform prevederilor legale sau ca urmare a emiterii unor acte administrative, de o autoritate competenta si care are ca efect rezervarea desfasurarii de activitati in domeniul anumitor servicii publice numai de catre una sau de catre un numar limitat de persoane, afectand in mod substantial posibilitatea altor persoane de a desfasura o astfel de activitate;

DUAE
(Document Unic de Achizitie European) reprezinta un instrument care faciliteaza participarea operatorilor economici la procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica/sectoriale si reduce sarcinile administrative pentru autoritatile/entitatile contractante, fiind instituit la nivelul Uniunii Europene prin Regulamentul C.E. nr. 7/2016. Conform legislatiei nationale (Legea nr. 98/2016 si Legea nr. 99/2016), acesta este obligatoriu a fi utilizat atât de catre autoritatile contractante/entitatile contractante, cât si de catre operatorii economici participanti la procedurile de atribuire (in functie de calitatea pe care acestia o au in respectiva procedura de atribuire – candidat, ofertant, tert sustinator, subcontractant) incepând cu intrarea in vigoare a acesteia.

DUAE reprezinta o declaratie pe propria raspundere a operatorului economic, potrivit careia acesta nu se afla intr-una dintre situatiile de excludere prevazute de legislatia nationala si indeplineste criteriile de calificare si selectie precizate de autoritatea/entitatea contractanta la nivelul fisei de date a achizitiei, precum si, dupa caz, respecta regulile si criteriile obiective care au fost stabilite in scopul limitarii numarului de candidati calificati care urmeaza sa fie invitati sa participe in cadrul procedurilor de atribuire care se deruleaza in mai multe etape.

In cazul procedurilor de atribuire care se desfasoara intr-o singura etapa, doar ofertantul aflat pe primul loc in clasamentul intermediar realizat dupa evaluarea tuturor ofertelor depuse, conform criteriului de atribuire precizat in anuntul de participare/simplificat, va trebui sa prezinte documentele suport indicate in fisa de date a achizitiei, in vederea probarii celor asumate prin DUAE.

In cazul procedurilor de atribuire care se desfasoara in mai multe etape, candidatii aflati pe pozitiile ce dau dreptul la calificarea in etapa urmatoare, ca urmare a clasamentului intermediar, realizat prin aplicarea criteriilor de selectie, vor depune documentele suport indicate in fisa de date a achizitiei, in vederea probarii celor asumate prin DUAE, inainte de stabilirea rezultatului final a primei etape a respectivelor proceduri de atribuire.

Formatului editabil (click aici pt formatul DUAE Editabil), incarcat in SEAP odata cu documentatia de atribuire aferenta procedurii, operatorii economici participanti vor proceda la accesarea si completarea acestuia.


E

e-Certis

Sistemul electronic implementat si administrat de Comisia Europeana cuprinzand informatii privind certificate si alte documente justificative solicitate in mod obisnuit de autoritatile contractante in cadrul procedurilor de atribuire.

Eficienta utilizarii fondurilor publice
Principiu care sta la baza atribuirii contractului de achizitie publica prin care se intelege folosirea sistemului concurential ai a criteriilor economice pentru atribuirea contractului cu scopul de a obtine valoare pentru banii cheltuiti.

Eroare aritmetica
Eroare strecurata in ofertele depuse, reprezentand fie o discrepanta intre pretul unitar si pretul total (trebuie luat în considerare pretul unitar, iar pretul total va fi corectat corespunzator), fie o discrepanta intre litere si cifre (trebuie luata in considerare valoarea exprimata in litere, iar valoarea exprimata în cifre va fi corectata corespunzator)

Estimarea valorii contractului de achizitie publica
Reprezinta evaloarea contractului de achizitie publica determinata inainte de initierea procedurii de atribuire a contractului valabila la momentul transmiterii spre publicare a anuntului de participare/transmiterii invitatiei de participare, pe baza calcularii si insumarii tuturor sumelor platibile pentru indeplinirea contractului respectiv, fara taxa pe valoarea adaugata, luand in considerare orice forme de optiuni si, in masura in care acestea pot fi anticipate la momentul estimarii, orice eventuale suplimentari sau majorari ale valorii contractului, inclusiv valoarea premiilor/primelor respective.

Eticheta
Orice document, certificat sau atestare care confirma ca lucrari, produse, servicii, procese sau proceduri indeplinesc anumite cerinte.

Evaluare tehnica europeana
Evaluarea documentata a performantelor unui produs pentru constructii, in ceea ce priveste caracteristicile esentiale ale acestuia, in conformitate cu respectivul   document de evaluare european, astfel cum este definit in art. 2 pct. 12 din Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor conditii armonizate  pentru  comercializarea produselor  pentru  constructii  si de  abrogare  a  Directivei 89/106/CEE a Consiliului.

Executant de lucrari
Persoana fizica sau juridica care executa lucrari ea insasi sau prin intermediul agentiilor sau sucursalelor sau care apeleaza la serviciile unor tehnicieni sau ale unor grupuri de antrepenori.


F

Factori de evaluare
Factorii pe baza carora se determina cel mai bun raport calitate-pret/ calitate-cost, care includ aspecte calitative, de mediu si/ sau sociale, in legatura cu obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru.

Fisa de date
Document al documentatiei de atribuire ce cuprinde cel putin informatii generale standard, insotite de formalitatile ce trebuie indeplinite in legatura cu procedura de atribuire in cauza, particularizate in functie de contextul in care se incadreaza achizitia, aspectele/cerintele care pot face obiectul DUAE, criteriile de calificare si selectie, daca este cazul, informatii privind garantia de participare, modul in care trebuie intocmite si structurate propunerea tehnica si cea financiara, criteriul de atribuire ce urmeaza a fi aplicat, precum si caile de atac ce pot fi utilizate.

Fonduri publice
Sume alocate din bugetele prevazute la art. 1 alin (2) din Legea nr. 500/ 2002, privind finantele publice, cu modificarile ulterioare.

Forta majora
Cazul de forta majora este definit ca acel eveniment imprevizibil, insurmontabil si irezistibil care are drept consecinta imposibiltatea totala sau partiala pentru una din partile contractante de a-si indeplini obligatiile contractuale care ii incumba. Forta majora este un caz exonerator de responsabilitate.

Furnizor

Entitatea care pune la dispozitia unui contractant produse, inclusiv servicii de instalare sau amplasare a acestora, daca este cazul, ori care presteaza servicii catre acesta, care nu are calitatea de subcontractant; 

Furnizor de servicii de achizitie

O persoana de drept public sau de drept privat care oferape piata activitati de achizitie auxiliare. 


G

Garantie de buna executie
Este angajamentul prin care furnizorul de produse sau executantul de lucarari se obliga fata de autoriatatea contractanta ca, pe perioda stipulata in contract, sa o protejeze impotriva oricarui prejudiciu sau paguba eventuala care ar putea surveni dupa receptionarea lucrarilor sau produselor, fie prin remedierea (repararea, refacerea) lucrarilor/produselor sau inlocuirea echipamentelor recunoscute defectuoase.

Garantia de participare
Garantia  de participare  protejeaza autoritatea contractanta de riscul unui eventual  comportament necorespunzator al ofertantului pe intreaga perioada  derulata   pana la  incheierea  contractului de achizitie publica.

  • Garantia de participare se constituie numai daca autoritatea contractauta o solicita expres prin documentatia de atribuire;

  • Solicitarea constituirii unei garantii de participare este in cazul atribuirii contractelor care sunt relativ complexe ori de cate ori sunt semnale ca este posibila manifestarea unui cormportament necorespunzator al operatorilor economici.


Grupuri de intreprinderi
Mai multi operatori economici sau intreprinderile afiliate acestora care s-au constituit pentru obtinerea unui contract de concesiune


I

Identificarea surselor de finantare
Stabilirea de catre autoritatile contractante a fondurilor necesare in vederea indeplinirii contractului de achizitie publica.

Incompatibilitate
Situatie care nu permite anumitor persoane fizice/juridice sa participe la procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica fie in calitate de candidat/ofertant/subcontractant, fie ca membru in comisiile de evaluare

Persoana fizica sau juridica care a participat la intocmirea documentatiei de atribuire are dreptul, in calitate de operator economic, de a fi ofertant, ofertant asociat sau subcontractant, dar numai in cazul in care implicarea sa in elaborarea documentatiei de atribuire nu este de natura sa distorsioneze concurenta.

Persoanele fizice sau juridice care participa direct in procesul de verificare/evaluare a candidaturilor/ ofertelor nu au dreptul de a fi candidat, ofertant, ofertant asociat sau subcontractant, sub sanctiunea excluderii din procedura de atribuire.

Nu au dreptul sa fie implicati in procesul de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor urmatoarele persoane:
a) persoane care detin parti sociale, parti de interes, actiuni din capitalul subscris al unuia dintre ofertanti/candidati sau subcontractanti ori persoane care fac parte din consiliul de administratie/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre ofertanti/candidati sau subcontractanti;
b) sot/sotie, ruda sau afin, pana la gradul al patrulea inclusiv, cu persoane care fac parte din consiliul de administratie/organul de conducere sau de supervizare a unuia dintre ofertanti/candidati;
c) persoane despre care se constata ca pot avea un interes de natura sa le afecteze impartialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor.

Contractantul nu are dreptul de a angaja, in scopul indeplinirii contractului de achizitie publica, persoane fizice sau juridice care au fost implicate in procesul de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor depuse in cadrul aplicarii unei proceduri de atribuire, pe parcursul unei perioade de cel putin 12 luni de la incheierea contractului, sub sanctiunea nulitatii contractului respectiv pentru cauza imorala.


Inovare
Realizarea unui produs, serviciu sau proces nou ori care este imbunatatit in mod semnificativ, inclusiv procese de productie sau de constructie, noi metode de comercializare ori noi metode organizatorice in activitatea comerciala, organizarea locului de munca sau relatiile externe ale organizatiei, printre altele, cu scopul de a contribui la solutionarea provocarilor societale sau de a sprijini strategia Europa 2020 pentru o crestere inteligenta, ecologica si favorabila incluziunii.

Invitatie de participare
Invitatia pe care autoritatea contractanta are obligatia de a o transmite concomitent tuturor candidatilor selectati la etapa a doua a procedurilor de licitatie restransa, negociere competitiva, dialog competitiv, parteneriat pentru inovare, procedura simplificata (in cazul in care autoritatea contractanta decide desfasurarea procedurii simplificate in mai multe etape).

Iinvitatia pe care autoritatea contractanta o transmite tuturor participantilor admisi in cadrul sistemului dinamic de achizitii, in vederea depunerii de oferte pentru fiecare achizitie specifica in cadrul sistemului ori, in cazul in care sistemul dinamic de achizitii a fost impartit pe categorii de lucrari, produse sau servicii.

Iinvitatia pe care autoritatea contractanta are obligatia de a o transmite tuturor participantilor care au fost admisi in cadrul sistemului dinamic de achizitii in categoria corespunzatoare achizitiei specifice in cauza, in vederea depunerii de oferte pentru fiecare achizitie specifica in cadrul categoriei respective.

Intreprindere afiliata
Orice subiect de drept asupra caruia un alt subiect de drept poate exercita, direct sau indirect, o influenta dominanta sau care poate exercita o influenta dominanta asupra altui subiect de drept sau care, ca urmare a asocierii cu un subiect de drept, se afla sub influenta dominanta a unui alt subiect de drept.

Intreprindere publica
Persoana juridica ce desfasoara activitati economice si asupra careia se exercita direct sau indirect, ca urmare a unor drepturi de proprietate, a participatiilor financiare sau a regulilor specifice prevazute in actul de infiintare a intreprinderii respective, influenta dominanta a unei autoritati contractante, astfel cum este definita aceasta la art. 8 lit. a), b) sau c); prezumtia de exercitare a influentei dominante se aplica in orice situatie in care, in raport cu o astfel de persoana, una sau mai multe autoritati contractante definite conform art. 8 lit. a), b) sau c) se afla, direct ori indirect, in cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:
– detin majoritatea capitalului subscris;
– detin controlul majoritatii voturilor in organul de conducere, cum ar fi adunarea generala;
– pot numi in componenta consiliului de administratie, a organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumatate din numarul membrilor acestuia.

Invitatie de participare
Modalitate de publicitate prin care autoritatile contractante demareaza o procedura de cerere de oferta sau continua etapa a doua a unei proceduri de licitatie restransa, dialog competitiv sau negociere cu publicare prealabila a unui anunt de participare.


J

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE)
Sistem european prin intermediul caruia se realizeaza publicitatea obligatorie a anunturilor de intentie, anunturilor de participare si anunturilor de atribuire, in cazurile in care prevederile legislatiei achizitiilor publice stabilesc aceasta obligatie in sarcina autoritatilor contractante.

Juriu
Grup de minim 3 specialisti intr-un domeniu, constituit de catre o autoritate contractanta in scopul evaluarii proiectelor prezentate intr-un concurs de solutii.


L

Licitatie deschisa
Procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica care se desfasoara intr-o singura etapa sau cu organizarea suplimentara a unei etape suplimentare de licitatie electronica, la care orice operator economic interesat are dreptul de a depune oferta; Mai multe detalii despre Licitatia Deschisa Aici!

Licitatie electronica
Proces repetitiv realizat dupa o prima evaluare completa a ofertelor, in care ofertantii au posibilitatea, exclusiv prin intermediul mijloacelor electronice, de a reduce preturile prezentate si/sau de a imbunatati alte elemente ale ofertei; evaluarea finala trebuie sa se realizeze in mod automat prin mijloacele electronice utilizate.

Licitatia electronica poate fi utilizata: ca o etapa finala a procedurii de licitatie deschisa, licitatie restransa, negociere competitiva sau de procedura simplificata; la reluarea competitiei dintre operatorii economici parte la un acord-cadru; la depunerea ofertelor in vederea atribuirii unui contract de achizitie publica in cadrul unui sistem dinamic de achizitii.

Atribuirea contractelor de servicii si de lucrari, care presupun prestatii intelectuale cum ar fi consultanta, proiectare si altele asemenea, nu pot face obiectul licitatiei electronice.

Licitatie publica 
Procedură de atribuire a contractelor de achiziţie publica la care orice operator economic interesat si care indeplineste conditiile de participare, are dreptul de a depune oferta de a se angaja din punct de vedere juridic intr-un contract de achiziţie publica (furnizare, servicii, lucrari). Oferta trebuie să cuprinda propunerea financiara si propunerea tehnica. 

Licitatie restransa
Procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica care se desfasoara in doua etape sau cu organizarea suplimentara a unei etape suplimentare de licitatie electronica, la care orice operator economic are dreptul de a-si depune candidatura, urmand ca numai candidatii selectati sa aiba dreptul de a depune oferta.

  • Etapa I:
    Daca nr. candidatilor selectati <nr. minim precizat ( 5) in anuntul de participare atunci:
    AC are dreptul de a:
    – ANULA procedura; sau de a :
    – CONTINUA procedura prin trecere la etapa a 2 a, daca exista cel putin un candidat care a indeplinit criteriile de selectie.

  • Etapa II:
    – AC transmite numai candidatilor selectati
    – o invitatie de participare si dupa caz,
    – documentatia de atribuire


Liste oficiale
Listele administrate de organismele competente, cuprinzand informatii cu privire la operatorii economici inscrisi pe liste si care reprezinta un mijloc de dovada a indeplinirii cerintelor de calificare si selectie prevazute in liste.


Loturi
Defalcarea, in cadrul unei proceduri de atribuire, a obiectului acesteia in parti distincte pentru care autoritatea contractanta isi propune sa atribuie contracte distincte unuia sau mai multor operatori economici.

Lucrari de geniu civil
Lucrarile de constructii prevazute in cadrul claselor 45.21, 45.23, 45.24 si 45.25 din anexa nr. 1, cu exceptia celor care au ca obiect constructia de cladiri.


M

Masuri de remediere
Masuri adoptate de autoritatea contractanta, in urma primirii unei notificari prealabile/contestatii, cu scopul de a corecta o decizie adoptata in cadrul procedurii de atribuire.

Modificare substantiala a unui contract de achizitie publica/acord-cadru
Modificarea unui contract de achizitie publica/acord-cadru pe perioada de valabilitate a acestuia, atunci cand este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:

  • modificarea introduce conditii care, daca ar fi fost incluse in procedura de atribuire initiala, ar fi permis selectia altor candidati decat cei selectati initial sau acceptarea unei alte oferte decat cea acceptata initial sau ar fi atras si alti participanti la procedura de atribuire;

  • modificarea schimba echilibrul economic al contractului de achizitie publica/acordului-cadru in favoarea contractantului intr-un mod care nu a fost prevazut in contractul de achizitie publica/acordul-cadru initial;

  • modificarea extinde in mod considerabil obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru;

  • un nou contractant inlocuieste contractantul initial, in alte cazuri decat cele prevazute de lege.

Mijloace electronice
Utilizarea echipamentelor electronice pentru procesarea si stocarea de date care sunt difuzate, transmise si receptionate prin cablu, radio, mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice.

Mijloc adecvat
Modalitate de a dovedi conformitatea cu specificatiile tehnice solicitate il poate reprezenta dosarul tehnic al producatorului sau un raport de incercare/testare emis de un organism recunoscut, cum ar fi, dupa caz, un laborator neutru de incercari si calibrare sau un organism de certificare si inspectie care asigura respectarea standardelor europene aplicabile; autoritatea contractanta are obligatia de a accepta certificate emise de organisme recunoscute in oricare dintre statele membre ale Uniunii Europene.


N

Nediscriminare
Principiu care sta la baza atribuirii contractului de achizitie publica prin care se intelege asigurarea conditiilor de manifestare a concurentei reale pentru ca orice operator economic, indiferent de nationalitate sa poata participa la procedura de atribuire si sa aiba sansa de a deveni contractant.

Negociere
Procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica prin care autoritatea contractanta deruleaza consultari cu candidatii selectati si negociaza clauzele contractuale, inclusiv pretul, cu unul sau mai multi candidati.

Negociere competitiva
Procedura in cadrul careia orice operator economic are dreptul de a depune o solicitare de participare in urma publicarii unui anunt de participare, urmand ca numai candidatii care indeplinesc criteriile de calificare si selectie stabilite de autoritatea contractanta sa aiba dreptul de a depune oferte initiale in etapa ulterioara pe baza carora autoritatea contractanta va derula negocieri in vederea imbunatatirii acestora.

Negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare
Procedura de negociere desfasurata de catre autoritatilor contractante in anumite cazuri, strict reglementate, numai dupa ce acestea publica un anunt de participare.

a) atunci când, in urma aplicarii licitatiei deschise, licitatiei restranse, dialogului competitiv sau a cererii de oferte, nu a fost depusa nicio oferta sau au fost depuse numai oferte inacceptabile ori neconforme. Aplicarea procedurii de negociere in acest caz este posibila numai dupa anularea procedurii initiale de licitatie deschisa, licitatie restransa, dialog competitiv sau cerere de oferte şi numai daca cerintele initiale prevazute in documentatia de atribuire nu sunt modificate substantial;

b) in situatii exceptionale, temeinic motivate, atunci cand natura lucrarilor/produselor/serviciilor sau riscurile implicate de executarea/livrarea/prestarea acestora nu permit o estimare initiala globala a pretului viitorului contract de achizitie publica;

c) atunci cand serviciile care urmeaza sa fie achizitionate, indeosebi serviciile financiare, astfel cum sunt acestea prevazute in categoria 6 din anexa nr. 2A, sau serviciile intelectuale, cum ar fi cele care implica proiectarea lucrarilor, sunt de asa natura incat caietul de sarcini nu poate fi elaborat cu precizia pe care o impune atribuirea unui contract de achizitie publica prin aplicarea licitatiei deschise sau licitatiei restranse;

d) atunci cand lucrarile ce urmeaza a fi executate sunt necesare exclusiv in scopul cercetarii stiintifice, experimentarii sau dezvoltarii tehnologice, si numai daca acestea nu se realizeaza pentru obtinerea unui profit si nici nu urmaresc acoperirea costurilor aferente.

Negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare
Procedura de negociere desfasurata de catre autoritatilor contractante in anumite cazuri, strict reglementate, fara publicare de catre acestea a unui anunt de participare. Detalii aici (Articol dedicat acestui tip de achizitie publica).

Nota explicativa
Nota solicitata pe parcursul derularii procedurii de control ex-post de catre echipa de control, entitatilor supuse acestei proceduri si/sau oricarei persoane implicate in derularea procedurii de atribuire care face obiectul controlului;

Intrebarile la care se va raspunde prin notele explicative se formuleaza in mod clar si precis, definind in mod explicit si suficient de detaliat in ce consta solicitarea, cu scopul de a da posibilitatea unor raspunsuri la obiect.

Nota de control
Actul unilateral intocmit de echipa de control ca urmare a efectuarii controlului ex-post, in cazul in care verificarile au vizat aspecte punctuale sesizate sau in cazul in care procedura de atribuire nu a fost finalizata prin atribuirea contractului de achizitie publica.

Nota individuala
Punct de vedere scris, elaborat de catre membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord cu decizia adoptata de atribuire a unui contract de achizitie publica.

Nota justificativa
Document care este obligatoriu de intocmit, in anumite situatii, de catre autoritatile contractante in cadrul unei proceduri de atribuire: privind alegerea procedurii de atribuire, in cazul in care procedura aplicata a fost alta decat licitatia deschisa sau licitatia restransa, privind accelerarea procedurii de atribuire, daca este cazul.

Atunci cand impune cerinte minime de calificare referitoare la situatia economica si financiara ori la capacitatea tehnica si/sau profesionala, astfel cum este prevazut la art. 178 alin. (1) din ordonanta de urgenta, autoritatea contractanta trebuie sa fie in masura sa motiveze aceste cerinte, elaborand in acest sens o nota justificativa care se ataseaza la dosarul achizitiei.

Atunci cand stabileste criteriile de atribuire, autoritatea contractanta trebuie sa fie in masura sa motiveze modul in care a fost stabilita ponderea factorilor de evaluare, elaborand in acest sens o nota justificativa care se ataseaza la dosarul achizitiei.

Notificare prealabila
Cererea prin care se solicita autoritatii contractante reexaminarea unui act al acesteia, in sensul revocarii sau modificarii acestuia.


O

Oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic
Oferta stabilita ca fiind castigatoare este oferta care intruneste punctajul cel mai mare rezultat din aplicarea unui sistem de factori de evaluare pentru care se stabilesc ponderi relative sau un algoritm de calcul specific.

Ofertant
Oricare operator economic care a depus o oferta.

Oferta (de baza)
Actul juridic prin care operatorul economic isi manifesta vointa de a se angaja din punct de vedere juridic intr-un contract de achizitie publica; oferta cuprinde propunerea financiara si propunerea tehnica.

Oferta admisibila
Oferta care nu este inacceptabila sau neconforma si care poate deveni oferta castigatoare pe baza criteriului de atribuire precizat in anuntul de participare si in documentatia de atribuire.

Oferta alternativa
Varianta de oferta depusa de catre un ofertant care a carei propunere tehnica difera de cea inclusa intr-o oferta de baza dar care trebuie sa respecte cerintele minime din caietul de sarcini, precum si orice alte cerinte specifice pentru prezentarea lor.

Oferta inacceptabila
Oferta respinsa de catre comisia de evaluare, aflandu-se in anumite situatii, expres prevazute:

a) au fost depuse dupa data si ora limita de depunere sau la o alta adresa decat cele stabilite in anuntul de participare;
b) nu sunt insotite de garantia de participare astfel cum a fost solicitata in documentatia de atribuire.
c) a fost depusa de un ofertant care nu indeplineşte cerintele minime de calificare;
d) a fost depusa de un ofertant care, in ultimii 2 ani, din motive imputabile acestuia, nu si-a indeplinit sau si-a indeplinit in mod defectuos obligatiile contractuale, fapt care a produs sau este de natura sa produca grave prejudicii beneficiarilor acestuia.
e) constituie o alternativa la prevederile caietului de sarcini, alternativa care nu poate fi luata in considerare din urmatoarele motive:
– in anuntul de participare nu este precizata in mod explicit posibilitatea depunerii unor oferte alternative;
– respectiva oferta alternativa nu respecta cerintele minime prevazute in caietul de sarcini;
f) nu asigura respectarea reglementarilor obligatorii referitoare la conditiile specifice de munca si de protectie a muncii
g) pretul inclus in propunerea financiara depaseste valoarea fondurilor care pot fi disponibilizate pentru indeplinirea contractului de achizitie publica respectiv;
h) oferta prezinta un pret neobisnuit de scazut in raport cu ceea ce urmeaza a fi furnizat, executat sau prestat.

Oferta neadecvata
Oferta care este lipsita de relevanta fata de obiectul contractului, neputand in mod evident satisface, fara modificari substantiale, necesitatile si cerintele autoritatii contractante indicate in documentele achizitiei.

Oferta neconforma
Oferta respinsa de catre comisia de evaluare, aflandu-se in anumite situatii, expres prevazute:

a) nu satisface cerintele caietului de sarcini;
b) contine propuneri referitoare la clauzele contractuale care sunt in mod evident dezavantajoase pentru autoritatea contractanta;
c) contine in cadrul propunerii financiare preturi care nu sunt rezultatul liberei concurente si care nu pot fi justificate.
d) in cazul in care ofertantul nu transmite in perioada precizata de comisia de evaluare clarificarile/raspunsurile solicitate sau in cazul in care explicatiile prezentate de ofertant nu sunt concludente, oferta sa va fi considerata neconforma.

In cazul in care ofertantul modifica prin raspunsurile pe care le prezinta continutul propunerii tehnice, oferta sa va fi considerata neconforma.

In cazul in care ofertantul modifica prin raspunsurile pe care le prezinta continutul propunerii financiare, oferta sa va fi considerata neconforma, cu exceptia situatiei prevazute la art. 80 alin. (2).

Comisia de evaluare are dreptul de a corecta erorile aritmetice numai cu acceptul ofertantului. In cazul in care ofertantul nu accepta corectia acestor erori, atunci oferta sa va fi considerata neconforma.

Oferta necorespunzatoare
Oferta irelevanta in raport cu obiectul contractului.

Oferta orientativa
Oferta depusa de catre un operator economic cu scopul de a fi admis in sistem., dupa lansarea sistemului de achizitie dinamic si pe intreaga perioada de existenta a acestuia.

Operator economic
Oricare furnizor de produse, prestator de servicii ori executant de lucrari – persoana fizica/juridica, de drept public sau privat, ori grup de astfel de persoane cu activitate in domeniul care ofera in mod licit pe piata produse, servicii si/sau executie de lucrari.

Operator economic implicat in procedura de atribuire
Orice candidat/ofertant pe care autoritatea contractanta nu l-a informat inca despre decizii referitoare la rezultatul selectiei, la rezultatul procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica sau de incheiere a acordului-cadru, la admiterea intr-un sistem de achizitie dinamic, la rezultatul concursului de solutii ori, dupa caz, la anularea procedurii de atribuire si eventuala initiere ulterioara a unei noi proceduricare ii vizeaza direct candidatura/oferta proprie sau orice candidat/ofertant a carui candidatura/oferta nu a fost inca respinsa definitiv de autoritatea contractanta.

O respingere este considerata definitiva daca a fost comunicata operatorului economic in cauza si fie a fost considerata legala de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor sau de catre instanta sesizata in legatura cu acest aspect, fie nu a facut ori nu mai poate face obiectul unei cai de atac.

Operatorul sistemului electronic de achizitii publice
Persoana juridica de drept public care asigura autoritatilor contractante suportul tehnic destinat aplicarii, prin mijloace electronice, a procedurilor de atribuire.


P

Parteneriat pentru inovare
Procedura de atribuire utilizata de autoritatea contractanta pentru dezvoltarea si achizitia ulterioara a unui produs, serviciu sau a unor lucrari inovatoare, in conditiile in care solutiile disponibile pe piata la un anumit moment nu satisfac necesitatile autoritatii contractante


Penalitati
In caz de intarziere in executarea prestatiilor obiect al procedurii de achizitie publica, executantul lucrarilor, prestatorul de servicii sau furnizorul de produse poate sa fie obligat, conform clauzelor contractuale, la plata unor penalitati financiare care sunt deduse din sumele ce  i se cuvin.

Persoana juridica
Colectivitate de persoane fizice avand calitate de subiect de drept distinct, cu organizare de sine statatoare, patrimoniu propriu indreptat spre realizarea unui anume scop. In sens larg, persoana juridica se manifesta sub forma de institutii, asociatie, organizatie, societate comerciala, etc.

Persoana juridica poate fi de drept public sau de drept privat:
–  Persoana juridica de drept public este acea entitate infiintata printr-un act administrativ emis de o autoritate a statului;
–  Persoana juridica de drept privat este acea entitate care a luat nastere in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale sau ale Ordonantei de Guvern nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.

Plan de control
Documentul de planificare a controalelor ex-post pentru o perioada egala cu cel putin o luna calendaristica, ce va cuprinde denumirea petentului, a autoritatii contractante/beneficiarului verificate/verificat, echipa de control si anexa care va cuprinde obiectivele controlului ex-post.

Prestator de servicii
Orice persoana fizica sau juridica, inclusiv un organism public care ofera servicii pe piata.

Pret
Pretul achizitiei publice poate fi fixat prin diferite modalitati, prezentand astfel mai multe forme:
- Pret unitar: definit in cadrul procedurii de atribuire prin raportare la o prestatie (lucrare, serviciu, produs) exprimata intr-o unitate de masura determinata (m², m³, tona, etc.);
- Pret forfetar: fixat pentru o lucrare, o parte dintr-o lucrare sau un ansamblu determinat de prestatii si care se aplica independent de modificarile eventuale care pot afecta, in timpul executarii contractului de achizitie publica, elementele de cost care au servit ca baza la elaborarea acestor preturi;
- Pret ferm: pret care nu variaza pe perioada executarii contractului si este in general aplicabil in cadrul procedurilor a caror executare nu depaseste un an;
- Pret revizuibil:  pret supus variatiei pe baza unor formule de calcul prevazute in contractul de achizitie publica in functie de evolutia conditiilor economice.

Procedura de atribuire
Etapele care trebuie  parcurse de catre autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti pentru ca acordul partilor privind angajarea in contractul de achizitie publica sa fie valabil.

Procedura simplificata
Procedura ce poate fi aplicata de autoritatea contractanta, cu respectarea principiilor in materia achizitiilor publice, pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru si pentru organizarea concursurilor de solutii care privesc achizitii publice a caror valoare estimata este mai mica decat pragurile stabilite pin lege

Program anual al achizitiilor publice
Documentul care se elaboreaza pe baza referatelor de necesitate transmise de compartimentele autoritatilor contractante si cuprinde totalitatea contractelor de achizitie publica/ acordurilor-cadru pe care autoritatea contractanta intentioneaza sa le atribuie in decursul anului urmator.


Propunere financiara
Partea a ofertei care cuprinde informatiile cu privire la pret, tarif si alte conditii financiare si comerciale corespunzatoare satisfacerii cerintelor solicitate in documentatia de atribuire.

Propunere tehnica
Parte a ofertei elaborata pe baza cerintelor din caietul de sarcini sau documentatia descriptiva.


R

Raport de control
Actul unilateral intocmit de echipa de control ca urmare a efectuarii procedurii de control ex-post al modului de atribuire a contractelor finantate din fonduri europene sau cand verificarile au vizat intreaga procedura de atribuire

Raport procedura de atribuire
Raportul elaborat de comisia de evaluare dupa finalizarea evaluarii ofertelor si inainte de incheierea contractului de achizitie publica/acordului-cadru/sistemului de achizitie dinamic si aprobat de conducatorul autoritatii contractante.

Rraportul procedurii de atribuire cuprinde cel putin urmatoarele elemente: denumirea si adresa autoritatii contractante, obiectul si valoarea contractului de achizitie publica/acordului-cadru sau a sistemului dinamic de achizitii; daca este cazul, rezultate procesului de calificare si/sau selectie a candidatilor/ofertantilor si/sau reducerea numarului acestora pe parcursul procedurii de atribuire; motivele respingerii unei oferte care are un pret neobisnuit de scazut; denumirea ofertantului declarat castigator si motivele pentru care oferta acestuia a fost declarata castigatoare.

In masura in care sunt cunoscute, sunt mentionate: partea/partile din contractul de achizitie publica/acord-cadru pe care ofertantul declarat castigator intentioneaza sa o/le subcontracteze unor terti si denumirea subcontractantilor; justificarea motivelor privind alegerea procedurii de atribuire, in cazul aplicarii procedurilor de negociere competitiva, dialog competitiv sau negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare; justificarea motivelor pentru care autoritatea contractanta a decis anularea procedurii de atribuire; atunci cand este cazul, motivele pentru care au fost folosite alte mijloace de comunicare decat cele electronice pentru depunerea ofertelor; atunci cand este cazul conflictele de interese identificate si masurile luate in acest sens.

Receptie
Operatiunile de control calitativ si cantitativ efectuate la finalizarea lucrarilor sau la livrarea produselor in vedrea asigurarii conformitatii acestora cu specificatiile din caietul de sarcini. Este intocmit un proces-verbal de receptie, semnat de ambele parti si mentionand eventuale observatii.

In cazul in care lucrarile, serviciile sau produsele obiect al procedurii de achizitie publica sunt insotite de un termen de garantie, se procedeaza la o receptie provizorie care are loc la finalizarea lucrarilor sau livrarea produselor si la o receptie definitiva la sfarsitul termenului de garantie.

Receptia desfasurata fara nicio observatie conduce la restituirea garantiilor de buna executie prevazute prin documentatia de atribuire sau contractul de achizitie publica.

Referat de necesitate
Document intern emis de fiecare compartiment din cadrul autoritatii contractante in ultimul trimestru al anului in curs pentru anul viitor, care cuprinde necesitatile de produse, servicii si lucrari identificate, precum si pretul unitar/total al necesitatilor. Detalii despre Referatul de Necesitate Aici!

Referinta tehnica
Orice specificatie elaborata de organismele europene de standardizare, alta decat standardele europene sau alte organizatii care au activitati de standardizare la care Romania este parte, in conformitate cu proceduri adaptate in functie de evolutia cerintelor pietei

Revizuire de preturi
Reajustarea preturilor obiectului procedurii de achizitie publica in functie de evolutia conditiilor economice intre data inceperii lucrarilor, prestarii serviciilor si pana la finalizarea acestora.

Revizuirea se efectueaza prin aplicarea unei formule de calcul care tine cont de importanta prestatiei obiect al procedurii de achizitie publica si indicii oficiali care reflecta evolutia preturilor aferente.


S

SEAP
Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) reprezinta sistemul informatic de utilitate publica, accesibil prin Internet la adresa www.e-licitatie.ro, utilizat in scopul aplicarii prin mijloace electronice a procedurilor de atribuire a contractelor de achizitii publice. Mai Multe despre SEAP Aici!

SICAP
Platforma publica de achizitii publice, (Sistem informatic colaborativ pentru mediu performant de desfasurare al achizitiilor publice) este noua platforma care incepand din 2018 a inlocuit seap accesibila la adresa: e-licitatie.ro Mai Multe despre SICAP Aici!

Sistem dinamic de achizitii
Procesul de achizitie organizat in integralitate prin mijloace electronice si deschis, pe intreaga sa perioada de valabilitate, oricarui operator economic care indeplineste criteriile de calificare si selectie, pentru achizitii de uz curent, ale caror caracteristici general disponibile pe piata satisfac necesitatile autoritatii contractante.

Solicitare de participare
Solicitarea transmisa de operatorul economic impreuna cu documentele necesare in vederea indeplinirii cerintelor de calificare in prima etapa in cadrul unei   proceduri de licitatie restransa, negociere competitiva, dialog competitiv sau parteneriat pentru inovare.

Specificatii tehnice- sunt acele descrieri calificative ale obiectului procedurii de achizitie publica, prin indicarea normelor nationale si internationale de referinta.

Standard
O specificatie tehnica adoptata ca standard international, standard european sau standard national de catre un organism de standardizare recunoscut, pentru aplicare repetata sau continua, care nu este obligatorie.

Strategia de contractare
Reprezintă modul în care autoritatea contractantă își propune să abordeze un proces distinct de achiziţie publică. Fiecare achiziţie iniţiată de autoritatea contractantă cu o valoare estimată egală sau mai mare decât pragurile valorice pentru achiziţia directă va avea atașat un document numit Strategia de contractare.

Realizată pentru fiecare proces de achiziţie în parte, Strategia de contractare este un instrument nou introdus prin HG 395/2016 și HG 394/2016 care, practic, înainte de lansarea unei proceduri de atribuire, obligă autoritatea contractantă:

  • la o evaluare a capacităţii proprii de a derula o anumită procedură și de a urmări ulterior implementarea contractului/acordului-cadru atribuit (are suficient personal și expertiză, are nevoie de personal suplimentar etc.) și, pe de altă parte,

  • la o justificare a deciziilor cu privire la estimarea valorii contractului, alegerea procedurii, criteriilor de calificare, de selecţie și de atribuire, având, în acest sens și într-o oarecare măsură, drept corespondent în vechile norme de aplicare a OUG 34/2006 cele trei note justificative (criterii de calificare, criterii de selecţie și stabilirea valorii estimate) ce trebuiau atașate dosarului achiziţiei.

Strategie anuala de achizitie publica
Totalitatea proceselor de achizitie publica planificate a fi lansate de o autoritate contractanta pe parcursul unui an bugetar.

Sub-contractare
Situatia in care operatorul economic titular al contractului de achizitie publica ofera realizarea unei anumite operatiuni care face parte din obiectul procedurii in cauza la una sau mai multe societati subcontractante. Afla mai multe despre Subcontractare in Romania Aici!

Subcontractantii trebuie sa fie in prealabil agreati de catre autoritatea contractanta, dar alegerea subcontractantului este atributul exclusiv al contractantului, deci al celui care se obliga in indeplinirea contractului in cele mai bune conditii fata de autoritatea contractanta.


T

Termen

a) Termen de depunere a ofertelor – perioada limita acordata de autoritatea contractanta eventualilor participanti la procedura de achizitie publica pentru a pregati si a depune oferta de participare. Acest termen trebuie fixat in asa fel incat sa asigure o cat mai larga concurenta. Ofertele depuse dupa acest termen nu mai pot acceptate.

b) Termen de realizare – perioada fixata prin contractul de achizitie publica pentru executarea lucrarilor, livrarea produselor sau prestarea serviciilor obiect al procedurii. Nerespectarea acestui termen de realizare poate avea drept consecinta aplicarea penalitatilor de intarziere. Termenul de realizare incepe sa curga dupa notificarea ordinului de inepere a lucrarilor;

c) Termen de garantie – perioada contractuala in care contractantul este obligat, pe cheltuiala proprie, sa refaca sau sa inlocuiasca tot sau in parte prestatiile neconforme (lucrari, servicii, produse) si care prezinta vicii sau anomalii. Aceasta perioada curge incepand cu data receptiei provizorii;

d) Termen de plata – Perioada in care autoritatea contractanta trebuie sa vireze titularului contractului de achizitie publica sumele reprezentand pretul prestatiilor executate. In caz de nerespectare a acestui termen, autoritatea contractanta poate fi obligata la plata de daune-interese moratorii calculate in functie de rata dobanzii legale.

Termenele legale de asteptare
Termenele de 11 zile, respectiv de 6 zile incepand cu ziua urmatoare trimiterii deciziei de atribuire a contractului catre ofertantii/ candidatii interesati, prin orice mijloace de comunicare prevazute de legislatia privind achizitiile publice, dupa implinirea carora pot fi incheiate contractele de achizitie publica/acordurile-cadru, dupa cum valoarea estimata a procedurii de achizitie publica este egala sau mai mare ori mai mica decat pragurile valorice in raport cu care este obligatorie transmiterea spre publicare catre JOUE a anunturilor de participare.

Termenele se majoreaza cu 5 zile in ipoteza in care autoritatea contractanta utilizeaza alte mijloace de comunicare decat cele electronice.

Transparenta
Principiu care sta la baza atribuirii contractului de achizitie publica prin care se intelege se intelege aducerea la cunostinta publicului a tuturor informatiilor referitoare la aplicarea procedurii de atribuire.

Tratament egal
Principiu care sta la baza atribuirii contractului de achizitie publica prin care se intelege stabilirea si aplicarea, pe tot parcursul procedurii de atribuire, de reguli, cerinte si criterii identice pentru toti operatorii economici, astfel incat acestia sa beneficieze de sanse egale de a deveni contractanti. Nu pot fi impuse reguli diferite pentru situatii similare.

Tratat
Tratatul pentru infiintarea Comunitatii Europene, incheiat la 25 martie 1957, cu modificarile si completarile ulterioare.


V

Vicii de forma
Erori sau omisiuni din cadrul unui document a căror corectare/completare este susţinută în mod neechivoc de sensul şi de conţinutul altor informaţii existente iniţial în alte documente prezentate de ofertant sau a căror corectare/completare are rol de clarificare sau de confirmare, nefiind susceptibile de a produce un avantaj incorect in raport cu ceilalti participanti la procedura de atribuire.

Acces Licitatii Publice

cea mai complexa baza de date

Licitatii Filtrate corespunzator si Transmise Zilnic, pe Email-ul dvs. 

Logo licitatie-publica.ro, include culorile rosu, albastru si alb.