In cea de-a doua zi a Reuniunii Anuale TEN-T EFSIDays de la Rotterdam, Ministrul Transporturilor, Dan M. Costescu,  a coordonat promovarea celor 16 proiecte de infrastructura de transporturi ale companiilor din subordinea/ sub autoritatea Ministerului Transporturilor, care pot fi finantate prin Fondul European pentru Investitii Strategice (EFSI).

Prin acest fond sunt puse la dispozitie 315 miliarde de euro pentru proiecte din 17 tari.

Dintre proiectele prezentate de Romania:

  1. In domeniul aerian:
  • extinderea Aeroportului Baneasa – renovare si modernizare terminal, turn de control, cai de rulare, platforma avioane, parcare, iluminare, statie de carburanti, statie de pompieri;
  • extinderea Aeroportului Otopeni – un nou terminal realizat in doua etape, platforme avioane, cai de rulare, conexiune la reteaua rutiera, parcare, cladiri auxiliare, turn de control, echipamente si vehicule speciale.
  1. In domeniul rutier:
  • Autostrada Craiova – Pitesti – 121 km;
  • Centura Sud Bucuresti, la profil de autostrada – 48 km;
  • Mentenanta autostrazilor Bucuresti – Constanta (A2) si Bucuresti – Pitesti (A1).
  1. In domeniul feroviar:
  • Pachet de investitii pentru conectarea Bucurestiului cu zonele industriale din Sud
  • Modernizarea liniilor CF aflate pe Coridorul Orient Est-Mediteranean;
  • Modernizarea si electrificarea liniei de cale ferata Constanta – Mangalia (44 km).
  1. In domeniul naval:
  • Constructie cheu la Gura Canalului Dunare – Marea Neagra – 287 m de cheu, terminal de 1.8 ha;
  • Extindere cheu dana 85 – 89 – 578 m de cheu, terminal de 4,4 ha;
  • Terminal de containere pe insula artificiala – extindere insula artificiala prin metoda pamant castigat din mare (66,6ha) si constructie terminal de containere de 28 ha;
  • Terminal de cereale pe insula artificialp – extindere insula artificiala prin metoda pamant castigat din mare si constructie terminal de cereale de 18 ha;
  • Realizarea unei statii de bunkeraj LNG – 241 m de cheu, 8 ha suprafata, capacitate de 5.000 – 7.500 mc;
  • Mol 3-4 – terminal de cereale (suprastructura) cu capacitate de 120.000 de tone – ulterior dezvoltarii infrastructurii din fonduri structurale;
  • Platforma industriala Port Constanta Sud – realizare infrastructura pe insula (22 ha) si pe tarm (6 ha), cheu de 350 m, sistem de conducte.

 La Reuniunea de la Rotterdam a fost adus in discutie si transportul feroviar de marfa. O serie de masuri au fost adoptate in sesiunile de discutie ale ministrilor transporturilor:

  • imbunatatiri eficiente pentru a elimina blocajele si a facilita traficul international pe Coridorul de Transport Feroviar de Marfa Orient -Est-Med, alaturi de Programul de actiuni privind Coridorul Orient-Est-Med.
  • reducerea timpilor de asteptare transfrontaliera in transportul feroviar de marfa, alaturi de Planul de actiune aferent.

Informații suplimentare:

Fondul European pentru Investitii Strategice (EFSI) reprezinta nucleul Planului de Investitii pentru Europa (Planul Juncker).

EFSI nu este un fond de investitii clasic, in sensul in care veniturile publice sunt colectate si alocate pe proiecte alese in urma unui proces de selectie condus de autoritati publice, ci este un fond de „facilitare si multiplicare”, in sensul in care fonduri publice sunt alocate pentru a stimula investitii private, printr-o interfata indeplinita de Banca Europeana de Investitii.

EFSI vizeaza infrastructura strategica, inclusiv cea de transport. Mai precis, pot fi finantate diferite tipuri de proiecte daca aranjamentele institutionale si de proiect permit implicarea investitorilor straini. Aceste proiecte pot fi autostrazi/ drumuri expres, cai ferate, servicii feroviare, porturi, canale navigabile, aeroporturi.

Sursa: Ministerul Transporturilor

Tagged with:
 

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



error: Continut protejat !