Fiecare cetatean european genereaza deseuri municipale de 475 kg pe an, variind de la 759 kg pe cap de locuitor in Danemarca, la 272 kg in Polonia si Romania.

In ultimii ani, valoarea totala a acestor deseuri, care merge la gropile de gunoi a scazut, dar este inca ridicata la 131 kg per persoana . Acest lucru inseamna ca o cantitate semnificativa de potentiale materii prime secundare, cum ar fi metalele, lemnul, sticla, hartie si materiale plastice ajung in depozitele de deseuri. Achizitii publice mai eficiente a serviciilor de gestionare a deseurilor, pot contribui la maximizarea reciclarii, care reprezinta doar 136 kg de deseuri municipale astazi. Colectarea si tratarea deseurilor generate de gospodarii, magazine, restaurante, etc. (asa-numitele deseuri municipale solide), este, de asemenea, un sector economic important oferind locuri de munca pentru 850 000 de persoane din Europa. Aproximativ 42 000 de intreprinderi sunt active in domeniul gestionarii deseurilor, din care peste 60% sunt IMM-uri. Restul sunt entitati in principal, semi-publice (inclusiv parteneriatele public-privat), precum si un numar mic de companii multinationale mari.

Autoritatile publice gestioneaza deseurile municipale solide, prin atribuirea de contracte

Colectarea si tratarea deseurilor municipale solide (MSW) este gestionata de catre autoritatile locale (in principal municipalitati), fie in-house sau prin achizitii, fiind gestionata in mod diferit in tarile UE. Din cele anuale 3000 contracte atribuite prin TED (4,7 miliarde € pe an pentru ofertele publicate la nivelul UE) de catre municipalitati, asociatii sau regiunile acestora, circa 80% se refera la servicii (colectare, tratare), lucrari de 15% (infrastructura, cum ar fi incineratoarele) si 5% furnituri (vehicule, containere). Durata medie a contractului este de aproximativ trei ani, iar valoarea medie a contractului este de aproape 2 milioane €. 88% din contracte sunt atribuite in cadrul licitatiilor echitabile si transparente, deschise tuturor companiilor interesate. Cu toate acestea, exista foarte putine achizitii publice transfrontaliere si doar trei tari din UE (Marea Britanie, Italia si Franta) reprezinta aproximativ 70% din totalul ofertelor publicate privind colectarea si tratarea deseurilor.

Provocari specifice sectorului deseurilor, in domeniul achizitiilor publice

Municipalitatile se confrunta cu unele provocari specifice in privinta deseurilor , ceea ce face dificila obtinerea celei mai bune valoari pentru bani publici:

– in cazul in care furnizorul detine infrastructura necesara, poate fi dificil sa schimbe companiile odata ce contractul expira fara a obliga municipalitatea sa continue contractul cu furnizorul.
– pentru contracte in-house, cel putin 80% din cifra de afaceri a companiei trebuie sa provina de la municipalitatea detinatoare . Exista dovezi care par sa indice faptul ca regulile cu certitudine, mai degraba complexe nu sunt intotdeauna puse in aplicare in mod corect.
Criteriile de atribuire discriminatorii exclud ofertantii aflati la distante mari, care pot reduce concurenta.
– Anumite tari din UE folosesc doar criteriul celui mai mic pret pentru atribuirile contractelor privind colectarea / tratarea deseurilor in ciuda consecintelor asupra mediului care pot determina costuri suplimentare, intr-o etapa ulterioara. Acest criteriu poate favoriza, de asemenea, de stabilire a preturilor de ruinare/ agresive in detrimentul competitorilor. Criteriul celui mai bun pret pe de alta parte (cel mai avantajoasa oferta dpdv economic – cel mai bun raport calitate-pret) poate lua in considerare costurile ciclului de viata.
– Exista, de asemenea, un consum mare de “procedura de negociere fara publicarea prealabila” in mai multe tari, care este in mod normal doar pentru cazuri exceptionale.
– Din cauza lipsei de profesionalizare a achizitoriilor din sectorul deseurilor, autoritatile contractante de multe ori nu se pot evalua in mod corect optiuni in-house (in regie proprie) / outsource (externalizare), precum si utilizarea unor criterii de atribuire mai sofisticate (cel mai bun pret).

Provocari economice

Unele tari / regiuni s-au orientat spre externalizarea sarcinilor de gestionare a deseurilor, in timp ce in altele o tendinta inversa poate fi observata cu “remunicipalizarea” din DSM. Concentrarea pietei in sectorul deseurilor este in crestere cu aceasta tendinta spre integrare pe verticala si pe orizontala a instalatiilor de colectare si tratare.

Cu transferul ilegal, tratarea si eliminarea deseurilor, cu legaturi cu cazuri de coruptie, exista inca un risc semnificativ de criminalitate in sectorul de gestionare a deseurilor.

Cele mai bune practici identificate pentru a depasi problemele in achizitiile de deseuri

Un bun exemplu de sprijin al profesionalizarii in achizitiile din sectorul de deseuri este formarea scotiana ” Achizitii durabile – Managementul deseurilor” e-formare pentru a facilita achizitiile publice durabile a serviciilor de gestionare a deseurilor.

Sablonul de buna practica ITT si Serviciul Specificatii pentru resurse eficiente pentru operatiunile de gestionare a deseurilor de catre Zero Waste Scotland, ajuta la reducerea sarcinii administrative pentru cumparatori.

RECO Baltic 21 Tech este un proiect pilot in Strategia Baltica UE pentru a imbunatati gestionarea deseurilor in regiunea Marii Baltice, incheiat in 2013. Principalele rezultate au fost un Concept de Investitii privind deseurile baltice si o strategie comuna, inclusiv 18 proiecte-pilot. Ghidul/ Recomandarile privind achizitiile publice in gestionare a deseurilor municipale includ o propunere pentru punerea in aplicare a modelelor de evaluare pentru criteriul celui mai bun pret, pentru procurarea deseurilor.

Sursa: Comisia Europeana

Achizitiile publice inovatoare pot reduce presiunea asupra bugetelor de sanatate

Achizitii publice – Noile norme UE privind achizitiile publice: Mai putina birocratie, eficientă mai mare

Achizitii publice – Principalele noutati din legislatia adoptata in domeniul achizitiilor publice

Tagged with:
 

2 Responses to “Achizitii publice – Transformarea deseurilor municipale in materii prime, cu ajutorul achizitiilor publice inteligente”

  1. […] Achizitii publice – Transformarea deseurilor municipale in materii prime, cu ajutorul achizitiilor… […]

  2. […] Achizitii publice – Transformarea deseurilor municipale in materii prime, cu ajutorul achizitiilor… […]

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



error: Continut protejat !