Guvernul a aprobat Strategia nationala in domeniul achizitiilor publice, al carei scop este crearea unui cadru stabil in acest domeniu, pentru a obtine eficienta si economii (“value for money”), in conditii de integritate și responsabilitate.

UPDATE: A fost aprobata Strategia Nationala 2023-2027

Noua strategie continua reforma sistemului national de achizitii publice, incepută prin vechea strategie. In acelasi timp masurile sunt armonizate cu prioritatile Comisiei Europene referitoare la domeniul achizitiilor publice.

Strategia în domeniul achizitiilor publice 2023 - 2027 are in vedere construirea pe termen lung a unui sistem de achizitii publice mai performant, orientat spre inovare si sustenabilitate, mai usor accesibil tuturor actorilor implicati in procesul de achizitii publice si care sa asigure o mai mare transparenta in ceea ce priveste utilizarea fondurilor publice

Au fost stabilite 5 obiective specifice:

  • Utilizarea achizitiilor publice ca instrument strategic, inclusiv asigurarea accesului IMM-urilor la pietele de achizitii publice si asigurarea beneficiilor sociale, de mediu si de inovare;

  • Obtinerea de economii si eficientizarea proceselor prin utilizarea achizitiilor centralizate;

  • Consolidarea increderii în sistemul de achiziții publice din România prin creșterea procesului de transparență în achiziții publice;

  • Continuarea dezvoltarii capacitatii, capabilitatii si integritatii profesionistilor in achizitii pentru a sprijini realizarea tuturor celorlalte obiective din actuala Strategie;

  • Asigurarea eficientei si eficacitatii sistemului de achizitii publice prin utilizarea eficienta a datelor si consolidarea functiilor de monitorizare, supervizare si control.

Masuri si programe de actiune:

  • Achizitii publice strategice:

    1. Infiintarea unui centru de competente in materie de achizitii publice sustenabile si de inovare in cadrul ANAP;

    2. Completarea Ghidului Online gestionat de catre ANAP;

    3. Elaborarea si implementarea unui program anual de conferinte/seminarii cu implicarea mediului academic si a mediului de afaceri;

    4. Oferirea de sprijin unitatilor de achizitie centralizata in derularea de proceduri de achizitii centralizate strategice in sectoare de interes;

      Continuarea implementarii programului de instruire dezvoltat in cadrul proiectului SIPOCA 625;

    5. Dezvoltarea si implementarea unui ghid si a unui modul de instruire adresat managementului ierarhic superior din cadrul autoritatilor contractante;

      Oferirea de sesiuni de formare institutiilor si organismelor cu atributii de verificare si control in domeniul achizitiilor publice pentru familiarizarea acestora cu conceptul de achizitii publice realizate in mod strategic;

    6. Realizarea unui sondaj pentru a identifica conditiile/necesitatile care contribuie la realizarea de achizitii publice strategice;

    7. Crearea unui instrument/mecanism de evaluare si raportare a impactului social al achizitiilor strategice;

    8. Abrogarea Legii nr. 69/2016 privind achizitiile publice verzi , modificarea si completarea legislatiei in domeniul achizitiilor publice cu prevederi specifice achizitiilor publice verzi:

    9. Elaborarea si adoptarea Planului national de achizitii ecologice;

    10. Stabilirea unor indicatori privind impactul asupra mediului a celor mai frecvent achizitionate produse, servicii si lucrari, impreuna cu stabilirea unor tinte pentru atingerea acestor indicatori;

    11. Clarificarea cadrului legislativ privind optiunea de rezervare a contractelor catre persoane juridice fara scop lucrativ, intreprinderi sociale, intreprinderi sociale de insertie si unitati protejate autorizate, inclusiv a celor acreditate ca furnizori de servicii sociale;

    12. Elaborarea si adoptarea Planului national pentru achizitii publice responsabile social;

    13. Organizarea unor ateliere de lucru/sesiuni de instruire destinate persoanelor juridice fara scop lucrativ, intreprinderilor sociale, intreprinderilor sociale de insertie si unitatilor protejate autorizate, inclusiv a celor acreditate ca furnizori de servicii sociale;

    14. Dezvoltarea unor instrumente operationale destinate asigurarii unei intelegeri comune a conceptului de achizitii publice de inovare in conformitate cu directiile stabilite de politica europeana in acest sens si pentru promovarea acestui tip de achizitii;

    15. Analizarea si clarificarea cadrului legal cu privire la finantarea contractelor de achizitii publice de inovare;

    16. Stimularea inovarii prin intermediul achizitiilor publice prin stabilirea unei platforme de dialog strategic cu sectorul privat, inclusiv prin crearea unui Catalog online de solutii inovatoare;

    17. Infiintarea unui Centru pilot la nivel guvernamental cu rol de Broker de Inovare in evaluarea fezabilitatii solutiilor propuse a fi implementate prin realizarea de achizitii publice de inovare;

    18. Infiintarea unui Grup de Lucru cu rol in indrumarea si asistenta autoritatilor/entitatilor contractante in scopul realizarii de achizitii publice de inovare si centralizarea informatiilor legate de implementarea de achizitii publice de inovare;

    19. Implementarea unei platforme de dialog intre reprezentantii sectorului public si a IMM-urilor, continuarea simplificarii legislatiei si dezvoltarea in continuare a unor documentatii standard;

    20. Implementarea unui program de dezvoltare a aptitudinilor IMM-urilor in materie de achizitii publice;

  • Achiziţii publice centralizate:

    1. Extinderea domeniului de aplicare a achizitiilor centralizate in administratia centrala, in special in sectoarele sanatatii, educatiei, transporturilor si digitalizarii, care sunt prioritare in PNRR);

    2. Colaborarea cu UCA la nivel local pentru a revizui produsele incluse sau planificate a fi incluse si potentialul de extindere si revizuire;

    3. Consultanta prin furnizarea de indrumare si de documentatii necesare pentru a sprijini crearea de noi UCA la nivel local;

    4. Promovarea utilizarii platformei informatice a ONAC de catre alte UCA Achizitia si operationalizarea de catre ONAC a Platforma Electronica pentru Achizitii Publice Centralizate;

    5. Cresterea capacitatii administrative a autoritatilor contractante in domeniul achizitiilor centralizate;

       

Toate detaliile referitoare la cuprinsul Strategiei le gasiti in Hotărârea de Guvern nr. 554 pentru aprobarea Strategiei Naţionale în domeniul Achiziţiilor Publice 2023-2027

Strategia Nationala pentru Achizitii Publice 2014-202

Strategia aduce o noua abordare in domeniul achizitiilor publice, mutand accentul de la procedura la proces, de la valoarea contractului propriu-zis la „value for money” si la costul intregului ciclu de viata al unei achizitii, de la supra-reglementare la o legislatie supla, dublata de ghiduri coerente, actualizate, consolidate si validate de Agentia Nationala pentru Achizitii Publice.

Strategia are in vedere o reasezare a sistemului, pornind de la functiile esentiale pentru o mai buna functionare: asigurarea legiferarii, elaborarea de politici publice, monitorizare si supervizare, sprijin operational si help-desk, control si remedii si caile de atac. De asemenea, masuri incluse in acest document au scopul sa profesionalizeze personalul din domeniul achizitiilor publice, fapt care, pe termen mediu si lung, va contribui la cheltuirea eficienta a banului public prin cresterea calitatii procesului de achizitii si, implicit, prin cresterea capacitatii administrative.

Masurile incluse in Strategie vizeaza realizarea unui set de actiuni in perioada 2015-2016, cu efecte pentru intreaga perioada de programare bugetara 2014-2020.

Strategia este structurata in cinci capitole care cuprind problemele majore identificate in aplicarea actualei legislatii, directii de actiune pentru reformarea sistemului, precum si o serie de documente suport care fundamenteaza situatiile identificate. La nivelul fiecarui capitol se regaseste un plan de actiune cu termene clare, institutii responsabile, indicatori de performanta si impact preconizat. Cele cinci capitole, care constituie si directiile de actiune sunt:

  • Calitatea cadrului legislativ, inclusiv evaluarea optiunilor de transpunere a noilor directive in legislatia nationala;

  • Pentru imbunatatirea cadrului legislativ, vor fi promovate noi legi in materie de achizitii publice, care vor transpune cele mai recente directive europene in domeniu si vor contine masuri care sa remedieze neajunsurile constatate in aplicarea actualei legislatii. Mai exact, vor fi adoptate patru legi distincte privind: achizitiile publice (clasice), achizitiile sectoriale (utilitatile), concesiunile si parteneriatul public-privat, respectiv remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor. Aceste patru acte normative vor inlocui cadrul legal existent in domeniul achizitiilor.

  • Aceste legi vor fi urmate de norme metodologice si ghiduri explicative.

  • Coerenta generala si eficienta cadrului institutional. Sunt avute in vedere dezvoltarea functiei de asistenta (help-desk) astfel incat sa permita accesul direct la indrumari metodologice/ghiduri pe probleme specifice, asigurarea sprijinului operational prin dezvoltarea de ghiduri on-line ce vor contine documentatii de atribuire standard pentru anumite sectoare. Monitorizarea, supervizarea si asigurarea unui sistem de remedii si cai de atac imbunatatit sunt alte actiuni avute in vedere.

  • Regularitatea si calitatea procesului de achizitii publice. Obiectivul general este ca procesul de achizitie publica sa respecte cadrul legal si sa fie de calitate. Aceasta implica un mediu de control de asemenea natura, astfel incat, dincolo de respectarea stricta a legilor si regulilor in vigoare, sa fie aplicate si bunele practici pentru a obtine, prin transparenta si concurenta, cel mai bun raport calitate-pret. Sunt avute in vedere dezvoltarea controlului intern, eficientizarea controlului extern ex-ante, imbunatatirea si extinderea sistemelor pentru a preveni conflictele de interese, eficientizarea controlului ex-post.

  • Capacitatea autoritatilor contractante, cu accent pe profesionalizare si aspecte de integritate. Sunt avute in vedere o serie de actiuni intre care: elaborarea de indrumare si instrumente pentru autoritatile contractante, masuri legislative pentru solutionarea unor problematici comune in managementul proiectelor, profesionalizarea personalului, mecanisme pentru intarirea capacitatii autoritatilor contractante si agregarea cererii.

  • Functiile de monitorizare si supervizare ale sistemului de achizitii publice din Romania. Strategia are in vedere dezvoltarea acestor sisteme, astfel incat sa devina functionale si eficiente, prin stabilirea unor indicatori relevanti care sa fie extrasi automat din SEAP (Sistemul Electronic de Achizitii Publice), infiintarea unui departament dedicat in cadrul Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, instituirea unor proceduri de corelare a functiei de monitorizare cu cea de supervizare si cu cea de formulare a politicilor publice.

Logica economica a reformei achizitiilor publice din Romania, promovata in Strategie si preluata din directivele europene in domeniu, graviteaza in jurul ideii potrivit careia transparenta genereaza competitie, competitia genereaza economii.  Analizele econometrice realizate in cadrul unor studii de impact realizate la nivel european au aratat faptul ca si o crestere mica dar stabila in transparenta procesului de achizitii publice duce la economii tangibile.

Concret, conform Evaluation Report-Impact and Effectiveness of EU Public Procurement Legislation (Part 1), publicat de Comisia Europeana in 2011, dupa publicarea unui anunt de participare rezulta economii de 1,2% in comparatie cu situatiile in care nu s-au publicat anunturi de participare sau alte informatii in legatura cu un contract ce urma sa fie atribuit.

Conform analizelor, o autoritate contractanta care publica o invitatie de participare la licitatie si utilizeaza o procedura deschisa se poate astepta la economii de 3,8% din valoarea finala a contractului, iar daca utilizeaza o procedura restransa se poate astepta la economii de 2,5%. Economiile care sunt asociate unui grad mai ridicat de competitie sunt mai mari in sectorul de servicii si lucrari, rezultand o relatie de directa proportionalitate intre economii si competitie in aceste sectoare; cu cat procedurile mobilizeaza competitia, cu atat mai mult creste si gradul de economisire.

Din perspectiva impactului concurential si asupra mediului de afaceri, reforma in domeniul achizitiilor publice va permite implementarea unui mecanism de cooperare institutionala intre autoritati, pentru prevenirea si combaterea practicilor coluzive intre ofertanti. In plus, flexibilizarea procedurilor, reducerea sarcinilor administrative in pregatirea ofertelor, introducerea consultarilor cu piata, vor genera o mai mare competitie si o participare mai activa a IMM-urilor in cadrul procedurilor de atribuire.

Din punctul de vedere al impactului social, scopul reformarii achizitiilor publice nu se va rezuma doar la realizarea de economii, ci vor putea fi utilizate ca un instrument pentru implementarea de politici in domeniile mediului, social sau al eficientei energetice. Conform studiilor de impact la nivel european, 70% din anunturile publicate includ in cadrul criteriilor de atribuire aspecte de mediu, eficienta energetica sau aspecte sociale. Conform statisticilor publicate in Romania, pentru sectorul achizitiilor publice aproximativ 94% din procedurile publicate utilizeaza ca si criteriu de atribuire “pretul cel mai scazut“.

Pachetul legislativ privind achizitiile publice, din care face parte si Strategia, a fost elaborat de Comitetul interministerial pentru achizitii publice (sprijinit de un grup tehnic care include toate institutiile implicate in acest domeniu), care a avut un dialog permanent cu Comisia Europeana. Proiectele incluse in pachetul legislativ au fost supuse unei ample dezbateri publice cu institutiile si cu partenerii de dialog interesati.

Cele 5 capitole care constituie si directiile de actiune sunt urmatoarele:

– Capitolul 1: Calitatea cadrului legislativ, inclusiv evaluarea optiunilor de transpunere a noilor directive in legislatia nationala;
– Capitolul 2: Coerenta globala si eficienta sistemului institutional;
– Capitolul 3: Regularitatea si calitatea procesului de achizitii publice;
– Capitolul 4: Capacitatea autoritatilor contractante, cu accent pe profesionalizare si aspecte de integritate;
– Capitolul 5: Functiile de monitorizare si supervizare ale sistemului de achizitii publice din Romania.

Descarcati documentul integral: STRATEGIA NATIONALA IN DOMENIUL ACHIZITIILOR PUBLICE

Sursa: gov.ro

Mai multe articole similare

gasiti pe: licitatie-publica.ro/blog

Logo licitatie-publica.ro, include culorile rosu, albastru si alb.