Monitorizare, Analiza, Statistici Piata Achizitii Publice prin Licitatii Romania in intervalul 2020 - 2022.

Numarul de anunturi de licitatii publicate anual

In fiecare an, autoritatile/entitatile contractante din Romania cheltuiesc aproximativ 7% din PIB in cadrul achizitiilor publice. Acest procent reprezinta valoarea atribuita a contractelor de achizitie publica, precum si a acordurilor cadru incheiate.

In contextul anului 2020, un an marcat de activitati intense si urgente generate de criza sanitara SARS- COV-2, in ceea ce priveste achizitii le publice in Romania.

Agentia Nationala pentru Achizitii Publice a adoptat o serie de modificari legislative pentru perfectionarea si flexibilizarea sistemului de achizitii publice. Aceste masuri au vizat accelerarea derularii procedurilor de atribuire, prin simplificare, dar si o reducere a termenelor de desfasurare a acestora. In acelasi timp au fost adoptate masuri pentru imbunatatirea functionalitati platformei electronice S.E.A.P.

Dincolo de efectele crizei sanitare care au determinat o scadere a numarului de proceduri finalizate,  comparativ  cu  anul 2019,  statisticile generale privind achizitiile publice la nivel national, in anul 2020 reflecta o evolutie constanta a indicatorilor de monitorizare a eficientei procedurilor de  achizitie  publica finalizate prin incheierea de contract, cu mentiunea ca semnificatia economica a atribuirii contractelor a fost marcata de nevoile acute, in segmentul achizitiilor publice de materiale, medicamente si/sau echipamente necesare pentru combaterea epidemiei cauzate de COVID-19.

Raportul ANAP privind achizitiile publice din Romania in 2020, prin interemediul platformei publice SICAP / SEAP ( https://www.e-licitatie.ro) este structurat in cinci clase de indicatori :

  • Marimea si caracteristicile pietei,

  • Intensitatea concurentei,

  • Monitorizarea activitatilor economice,

  • Eficienta achizitiilor publice,

  • Comportament necorespunzator/nereguli

Piata Achizitiilor Publice in Romania

In 2022 au fost publicate 32.087 de proceduri avand o valoare totala estimata de 319.487.335 de mii de lei. Cea mai mare pondere ca numar au avut-o contractele de furnizare: 51.14% dar cu doar 33.12% din valoarea totala estimata, in timp ce lucrarile au reprezentat 25.05% din numarul contractelor dar 55.60% din valoarea totala estimata.

In ceea ce primeste modalitatea de atribuire avem: peste 60% de contracte, aproape 40% acorduri cadru, dar si aproape 1% (23) SAD.

Modalitatea de desfasurare este ed peste 90% online.

In privinta lotizarii, aproape 39% din contracte au fost impartite in loturi.

In 2021 au fost finalizate 16.204 proceduri cu o valoare estimata de 58.492.484,51 mii de lei. Deasemenea au fost atribuite 26.374 contracte cu o valoare totala de 47.678.374,87 mii lei. IMM-urile au castigat 23.661 de contracte in 2021.

Din cele 16,204 proceduri finalizate prin atribuire de contract, 79.15% dintre proceduri au fost lansate in acelasi an in care au fost finalizate, 20.34% provin din anul anterior celui de initiere, iar diferenta de aproximativ 0.50% (82 proceduri de atribuire) provenind din intervalul 2018 -2019.

9.878 de contracte au fost atribuite in baza unei singure oferte.

In 2020 au fost incheiate contracte in urma organizarii a 16,255 proceduri de atribuire, initiate prin publicarea de anunturi/ invitatii de participare, anunturi de participare simplificate, in cadrul platformei  S.E.A.P.

In comparatie cu anul  2019, a existat o scadere cu aproximativ 10% a numarului de proceduri finalizate in anul 2020 (17,856 proceduri  de  atribuire  in  anul2019,  comparativ  cu  16,255  in anul 2020). O cauza care a dus la scaderea numarului de proceduri initiate in cadrul Sistemului Electronic de Achizitii Publice ar putea  fi pandemia  generata de virusul SARS-COV-2, intrucat mare parte din activitatea autoritatilor contractante, precum si a operatorilor economici, a fost desfasurata cu mari intarzieri/probleme, uneori poate chiar a fost sistata.

Evolutia numarului de proceduri de achizitie publica derulate si finalizate   pe   parcursul   anului 2020,  reflecta  faptul  ca 77.82%  dintre  acestea  au  fost initiate in acelasi an in care au fost finalizate, 21.93% provin din anul anterior celui de initiere, iar un procent de aproximativ 0.25% (41 proceduri de atribuire) au avut un parcurs sinuos, derulandu-se pe parcursul mai multor ani.

Pentru procedurile de achizitie publica initiate in anul 2020 au fost finalizate 77%. Astfel 55% dintre procedurile initiate au fost finalizate prin atribuire de contract, iar 22% au fost finalizate prin anulare de  procedura.

In anul 2020, au fost incheiate un numar de 24,035 contracte de achizitie publica/sectoriale. Comparativ cu anul precedent, se observa o scadere a numarului acestor contracte de achizitie publica, de la 25,751 in anul 2019 la 24,035 in anul curent.

Ponderea cea mai mare in numarul total de contracte de achizitie publica o reprezinta furnizarea de bunuri, respectiv 52.43%, urmata de prestarea de servicii si de executia de lucrari in procente aproximativ egale, respectiv 24.39% si 23.19%.

Pentru anul 2020 necesarul de bunuri, servicii si lucrari a fost estimat la o valoare totala de 57,272,754.12 mii lei.

Tip Procedura

Comparativ cu anul 2020, numarul procedurilor de achizitie publica derulate in anul 2021 inregistreaza o usoara scadere, datele statistice evidentiind o diferenta de doar 55 proceduri, continuand tendintele ultimelor intervale de timp analizate, respectiv 18,643 in 2018, 17,856 in 2019, 16,255 in 2020.

Tipul de proceduri utilizate constituie un element-cheie care indica gradul de transparenta. Atunci cand se utilizeaza proceduri deschise, sunt șanse mai mari ca transparenta și concurenta sa fie ridicate. In 2021 procedura simplificata ramane predominanta 73.55%, urmata de procedura de licitatie deschisa 25.81%, restul tipurilor de procedura totalizand sub 0.5%.

Tip Procedura Achizitii Publice 2021

Valoarea contractelor de achizitie publica/contractelor sectoriale incheiate in anul 2020 insumeaza 49,391,416.96 mii lei. Datele statistice evidentiaza o crestere a valorii contractelor atribuite, comparativ  cu  anul  anterior,  de  aproximativ 11%.

O analiza a tipului de procedura pentru care au fost incheiate cele mai multe contracte pune pe primul loc procedura simplificata. Aproximativ 70% dintre contracte au fost atribuite ca urmare a derularii procedurilor simplificate, urmate fiind de cele incheiate prin proceduri de licitatie deschisa intr-un procent de 28.92%.

Din punct de vedere valoric, analiza datelor evidentiaza faptul ca licitatia deschisa insumeaza aproximativ 68% (33,658,496.68 mii de lei si 6.951 contracte) din valoarea totala atribuita, iar procedura simplificata 30.8% (15,204,743.65 mii de lei si 16.849 de contracte).

Si in anul 2020, raman predominante contractele de achizitie publica a caror valoare este cuprinsa in intervalul 100,001 - 1,000,000 lei, 9.480 de contracte.

In ceea ce priveste contractele de peste 10.000.000 lei, reprezinta 68% din valoarea totala atribuita in 2020, 683 de contracte.

Top-ul Celor Mai Mari Contracte

Dupa cum putem observa in lista de mai jos, valorile cele mai mari le regasim la contracte de lucrari sau mixte servicii si lucrari.

In 2021:

CN1024265 : Servicii de mentenanta pentru ramele electrice de metrou si vehiculele feroviare specifice infrastructurii de metrou, pentru o perioadă de 15 ani 2,452,440.56 mii de lei

CN1009630: Proiectare si executie autostrada Sibiu - Pitesti, sectiunea 4: Tigveni - Curtea de Arges 1,678,873.12 mii de lei

CN1007189: Execuția conductei de transport gaze naturale Țărmul Mării Negre – Podişor (inclusiv alimentare cu energie electrică, protecție catodică și fibră optică) 1,610,028.55

CN1007214 Achizitionarea a 100 de tramvaie 840,882.21 mii lei

CN1011826 Proiectare si executie autostrada de Centura Bucuresti km 0+000-km 100+900, Sector Centura Nord km 0+000-km 52+770, Lot 2: km 20+000-km 39+000 831,920.65 mii de lei

Anunț participare Tip contract Denumire contractValoare contract - mii lei

CN1008706 Lucrări Modernizare DN71 Baldana - Targoviste - Sinaia, km. 0+000 - km. 44+130 largire la 4 benzi de circulatie si km. 51+041 - km. 109+905 drum la 2 benzi Lot 1 (Sector 1): Baldana - Targoviste km. 0+000 - km. 44+130 largire la 4 benzi de circulatie Lot 2 (Sector 2): Targoviste - Sinaia km. 51+041 - km. 109+905 - Drum la 2 benzi); 587,664.16 mii lei

CN1015466 Lucrări PROIECTARE SI EXECUTIE „Drum Expres Craiova - Pitesti" Tronsonul 3; 670,717.33 mii lei

CN1009949 Lucrări Proiectare si executie Autostrada Brasov - Targu Mures - Cluj - Oradea Sectiunea 3B: Mihaiesti - Suplacu de Barcau, Subsectiunea 3B2: Zimbor - Poarta Salajului (km 13+260 - km 25+500); 680,405.40 mii lei

CN1009948 Lucrări Proiectare si executie Autostrada Brasov - Targu Mures - Cluj - Oradea, Subsectiunea 3A2: Nadaselu - Mihaiesti (km 8+700-km 25+500) si Subsectiunea 3B1: Mihaiesti - Zimbor (km 0+000 - km 13+260); 1,390,614.50 mii lei

176986 Lucrări Proiectare si executie autostrada Sibiu - Pitesti, Sectiunea 5 Curtea de Arges –  Pitesti km 92+600 –  122+950; 1,710,277.07 mii lei

179350 Lucrări Executie lucrari aferente obiectivului: „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin - Dunare, pentru circulatia cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov - Sighisoara, Subsectiunea 2. Apata - Cata”; 2,723,081,26 mii lei

171875 Lucrări Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov- Simeria, componenta a Coridorului Rin - Dunare, pentru circulatia cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov - Sighisoara, subsectiunile :1. Brasov -Apata si 3.Cata- Sighisoara 2,979,386.42 mii lei.

Criteriul de atribuire

Si in 2021, criteriile de atribuire utilizate de autoritatile/entitatile contractante sunt ”pretul cel mai scazut” 74.31%. si suor in crestere ”cel mai bun raport calitate preț”, 24.27%.

In anul 2020, cel mai utilizat criteriu de atribuire ramane pretul cel mai scazut, in proportie de 80% din totalul criteriilor utilizate in procedurile de achizitie publica atribuite.

In ceea ce priveste utilizarea celorlalte criterii de atribuire, cel mai bun raport calitate-pret a fost utilizat in proportie de 21.38%, cel mai bun raport calitate-cost  in  proportie de 0.21%, iar costul cel mai scazut in proportie de 0.02%.

Comparand rezultatele cu cele din anii anteriori, putem confirma o crestere modesta a criteriilor de calitate.   Pe langa cele patru criterii de atribuire descrise de legislatia in domeniu, regasim si notiunea de ”criteriu multiplu”. In aceasta categorie au fost incluse procedurile de achizitie publica al caror obiect a fost impartit pe loturi si pentru care autoritatile au decis aplicarea criteriilor de atribuire diferentiate, la nivel de lot (exemplu: CN1018176: “Contractul de prestari servicii pentru silvicultura – DS Hunedoara 2020”)

Se remarca o tendinta de crestere a utilizarii criteriului de atribuire ”cel mai bun raport calitate-pret. Comparativ cu anul 2019, cand autoritatile/entitatile contractante au optat pentru utilizarea ”celui mai bun raport calitate – pret” in cazul a 1,477 de proceduri de atribuire, in anul de referinta s-a ajuns la 1,556 proceduri pentru care s-a utilizat acest criteriu.

Procedura de negociere fara publicare prealabila

In anul 2021, numarul procedurilor de negociere fara publicare prealabila (N.F.P.P.) atribuite in S.E.A.P. a fost de 10,427, in usoara scadere fata de anul anterior, cand au fost 10,694 proceduri de negociere.

Din punct de vedere al argumentelor invocate pentru utilizarea acestui tip de procedura, situatia de extrema urgenta ramane pe primul loc, inregistrandu-se o crestere in 2021, de la 58% la 66%.

Din punct de vedere al categoriilor de cod CPV inscrise in anunturile de atribuire publicate de catre autoritatile/entitatile contractante, cele mai multe negocieri au avut ca obiecte bunuri din domeniul categoriei CPV 33 - Echipamente medicale, produse farmaceutice și produse de ingrijire personala, în proportie de 55%.

in 2020 numarul procedurilor de negociere fara publicare prealabila a inregistrat un procent de aproximativ 40% din totalul numarului procedurilor comunicate in S.E.A.P. prin publicarea unui anunt de atribuire privind contractele atribuite.

Prin comparatie cu anul anterior, ponderea procedurilor de negociere inregistreaza o crestere semnificativa, cu aproximativ 30%, de la 7,528 negocieri in anul 2019 la 10,694 in anul 2020.

Datele statistice reflecta faptul ca cele mai multe cazuri au fost determinate de situatii de extrema urgenta, in proportie de 58.19%. O analiza  detaliata a obiectelor contractelor  de achizitie publica negociate pe parcursul  anului 2020 a evidentiat faptul ca mai mult de jumatate dintre acestea (54%) reprezinta bunuri din domeniul categoriei C.P.V. 33 - Echipamente medicale, produse farmaceutice si produse de ingrijire personala achizitionate de catre autoritatile /entitatile contractante care isi desfasoara activitatea in domeniul sanatatii, o consecinta fireasca, urmare derularii procesului de achizitie publica in situatia de urgenta generata de criza COVID-19.

In privinta celorlalte circumstante, prevazute de legislatie, care dau dreptul autoritatii contractante de a aplica procedura de negociere fara publicarea unui anunt de participare, respectiv cazurile in care nu a fost depusa nicio oferta/cerere de participare, existenta unui drept exclusiv, lipsa concurentei din motive tehnice, achizitionarea de la contractantul initial de noi lucrari/servicii, livrari suplimentare efectuate de la furnizorul initial, atribuirea contractului de servicii  concurentului castigator ca urmare a derularii unui concurs de proiecte insumeaza un procent de 41.81%.

Concurenta in Achizitii Publice

Pentru anul 2021 media ofertelor inregistrate in cazul contractelor de furnizare: 4, lucrari 3 si prestari de servicii, de 3 oferte.

In anul 2020, nivelul concurentei fluctueaza, atat in functie de tipul procedurii de atribuire derulate, cat si in functie de tipul contractului.

Analizand valorile calculate si prezentate pentru cele mai uzitate proceduri de achizitie publica, respectiv procedura simplificata si licitatia deschisa, prin intermediul carora sunt atribuite aproximativ 99% din totalul contractelor de achizitie publica, nu sunt inregistrate diferente majore comparativ cu anul precedent.

Exceptia o constituie procedura de licitatie deschisa accelerata, pentru care media ofertelor depuse este 8, ceea ce releva o crestere semnificativa in comparatie cu media de doar 2 oferte, inregistrate in anul 2019.

In ceea ce priveste procedura de licitatie restransa, numarul mediu de oferte calculat pentru contractele de lucrari a fost determinat de cele 12 oferte primite de catre autoritati contractante care au ca activitate principala ordinea si siguranta publica sau apararea, pentru atribuirea unui numar de 3 contracte de achizitie publica.

In anul 2020, pentru procedura de licitatie deschisa derulata pentru  atribuirea contractelor de furnizare, concurenta pierde din intensitate, numarul mediu de oferte scazand de la patru (2019) la trei. In acelasi timp creste usor pentru contractele de prestari servicii, inregistrandu-se un numar mediu de trei oferte in loc de doua. In cazul contractelor de lucrari atribuite prin acest tip de procedura, interesul operatorilor economici ramane constant, media fiind de trei oferte depuse.

Desemenea, in ceea ce priveste procedura simplificata, in cazul executiei de lucrari si a prestarilor de servicii se remarca o crestere a numarului mediu de oferte, de la doua la trei, iar in cazul furnizarii de bunuri, numarul mediu de oferte scade de la patru la trei.

Numarul mediu de oferte

Media ofertelor prezentate pastreaza tendintele anului 2020, diferentele fiind nesemnificative. Astfel, daca în cazul contractelor de servicii, valorile obtinute sunt similare cu cele din anul 2020, in cazul contractelor de furnizare, media inregistrata scade in anul curent cu cate o singura oferta pentru toate intervalele valorice cu exceptia intervalului 648,289 – 2,250,000, pentru care media de 6 oferte ramane constanta.

Comparand datele obtinute in anul 2020 cu cele din anul  2019,  se  remarca  o  crestere  a  numarului mediu   de   oferte,   atat   pentru   contractele   de produse si servicii, cat si pentru cele de lucrari, de la doua la trei oferte, in cazul contractelor de servicii, pentru intervalele 648,289 - 2,250,000,  2,250,001 - 4,500,000  si  mai  mare  de 4,500,000 lei.

In cazul contractelor de furnizare cresterea a fost de la patru la sase oferte pentru intervalul 648,289 - 2,250,000  lei,  de  la  cinci  la  sase  oferte  pentru intervalul 2,250,001 - 4,500,000 lei si de la trei la patru oferte pentru valorile   > 4,500,000 lei. Datele  arata faptul ca  in  cazul contractelor de furnizare atribuite in anul 2020, a caror valoare estimata se situeaza in intervalul valoric cuprins intre   648,289 - 2,250,000   lei si 2,250,001  – 4,500,000 lei, a fost inregistrat cel mai mare numar mediu de oferte primite, respectiv sase oferte.

De asemenea, a existat o crestere a numarului mediu de oferte, de la doua la trei oferte, si in cazul    contractelor de lucrari cuprinse in intervalele   valorice   450,201-2,250,0000   lei   si 2,250,001-11,250,000 lei.

Pentru contractele de servicii, cu valoare estimata mai mica de 135,060 lei s-a inregistrat un numar mediu de doua oferte primite, pentru celelalte intervale valorice participarea fiind uniforma, concretizata prin depunerea unui numar de trei oferte.

In cazul contractelor de lucrari s-a inregistrat o medie de trei oferte primite in cadrul procedurilor cu valoarea  estimata  situata  in  intervalele  valorice  cuprinse  intre  450,201 - 2,250,000  lei,  2,250,001 - 11,250,000 lei, 11,250,001 – 24,997,096 lei, respectiv >24,997,096 lei.

Rata de respingere a ofertantilor

Comparativ cu anul anterior, in 2021 rata de respingere a ofertelor a inregistrat o crestere cu 4%, atingand valoarea de 22%. ( 97,978 oferte primite pentru atribuirea a 26,374 contracte). Din numărul total de oferte primite, 21,569 au fost respinse ca fiind neconforme si/sau inadmisibile.

Prin raportare la tipul contractului de achizitie publica, crest

erea ratei de respingere fata de anul anterior este distribuita astfel: pentru contractele care au avut ca obiect furnizarea de bunuri sau executia de lucrari, rata de respingere a fost de 19%, respectiv 33%, cu 5% mai mare pe fiecare tip de contract. Pentru contractele de prestari de servicii, rata de respingere s-a situat la 23%, crestere cu 2% fata de anul trecut.

Exp: Autoritatea contractanta ”Județul Vâlcea” - anunt de participare numărul SCN1081981 – ”Servicii de elaborare a Expertizei tehnice, Studiilor de teren, Temei de proiectare si Documentatiei de avizare a lucrarilor de interventii (DALI) - pentru obiectivul de investitii: ”Modernizare DJ 703F Ramnicu Vâlcea – Fedeleșoiu – Runcu - Valea Babei - Limita județ Argeș” – 21 oferte primite, din care 18 respinse

Pentru anul 2020 a fost calculata o rata de respingere a ofertelor de 18%, luaind in considerare anunturile de atribuire. Astfel, din cele 92,992 oferte primite in cadrul celor 24,035 contracte de achizitie publica, un numar de 16,386 oferte au fost respinse de catre autoritatile/entitatile contractante.

Raportat   la   tipul   contractului   de   achizitie publica, rata de respingere a ofertelor depuse de catre operatorii economici a inregistrat valori de : 14% in cazul contractelor de furnizare, 21% pentru contractele de servicii, respectiv 28% pentru contractele de lucrari.

Impartirea in loturi

In anul 2021, din cele 16,204 proceduri de achizitie publica pentru care autoritatile/entitatile contractante au atribuit contracte, un numar de 4,496 au fost impartite pe loturi, respectiv un procent de 28%. Numarul contractelor de achizitie publica aferente celor 4,496 proceduri impartite pe loturi a fost de 14,666, 56% din totalul contractelor incheiate in 2021.

In functie de tipul procedurii de atribuire derulate, procedura simplificata se situeaza în continuare pe primul loc, ponderea acesteia fiind 60%. Este urmata de procedura de licitație deschisa care, reprezinta 38% din totalul procedurilor pentru care s-a decis impartirea obiectelor in loturi, valoric insumeaza aproximativ 80% din necesarul de bunuri, servicii sau lucrari estimat lotizat.

In ceea ce priveste lotizarea procedurilor de achizitie publica raportata la codul CPV:

  1. Echipamentele medicale, produse farmaceutice si produse de îngrijire personală - categoria CPV 33,

  2. Lucrările de construcții - categoria CPV 45 și

  3. Echipamentul informatic și accesoriile de birou, cu excepția mobilierului și a pachetelor software - categoria CPV 30

raman si in anul 2021 in topul primelor categorii de coduri CPV cu cele mai multe loturi.

In anul 2020, din cele 16,255 proceduri de achizitie publica, pentru care autoritatile/entitatile contractante au atribuit contracte, un sfert, adica un numar de 4,125, au fost impartite pe loturi, respectiv 25%.

Ca urmare a derularii celor 4,125 proceduri impartite pe loturi, autoritatile si entitatile contractante au incheiat un numar de 11,875 contracte de achizitie publica/sectoriala, reprezentand aproximativ 49% din numarul total de contracte incheiate in anul 2020 ( 68%  contracte de furnizare, 21% contracte de servicii, respectiv 11 % pentru contracte de lucrari).

Procedura simplificata si procedura de licitatie deschisa sunt cele mai lotizate, proportia acestora insumand 99.08% din numarul total de proceduri impartite pe loturi.

Procedură cu loturi Număr proceduri Valoare estimată (mii lei)

Proceduri împărțite pe loturi 4,125 25% 10,775,061.85 19%

Proceduri fără loturi 12,130 75% 46,497,692.27 81%

 Total 16,255 100% 57,272,754.12 100%

In ceea ce priveste lotizarea procedurilor raportata la codul C.P.V. stabilit, Echipamentele  medicale, produse farmaceutice si produse de ingrijire personala - categoria C.P.V. 33, Lucrarile de constructii - categoria C.P.V. 45 si Echipamentul informatic si accesoriile de birou, cu exceptia mobilierului si a pachetelor software - categoria C.P.V. 30 reprezinta primele trei categorii de coduri C.P.V. cu cele mai multe loturi.

Ofertanti straini

Contractele de achizitie publica incredintate operatorilor economici straini au fost in numar de 155, reprezentând 0.60% din numarul total de contracte incheiate. Ponderea valorii contractelor atribuite ofertantilor straini reprezinta putin peste 10% din totalul valorii atribuite in anul 2021.

Cele mai multe contracte: 52 au fost incredintate operatorilor economici din Italia, urmate cei din Austria și Bulgaria, cu cate 18. Din perspectiva valorii, Turcia, a avut 4 contracte reprezentând 37% din valoarea atribuita operatorilor economici straini.

In anul 2020 avem, 128 contracte de achizitie publica atribuite operatorilor economici straini, in valoare de 7,056,987.33 mii de lei, care nu au depasit 1% din numarul total de contracte atribuite.

Din cele 128 contracte de achizitie publica atribuite operatorilor economici straini, 60% sunt incheiate ca urmare a derularii procedurilor de licitatie deschisa, respectiv 39% ca urmare a derularii procedurilor simplificate. Diferenta de 1% este reprezentata de un singur contract incheiat ca urmare a derularii unei proceduri de licitatie deschisa accelerata.

In anul 2020, autoritatile/entitatile contractante din Romania au incheiat un numar de 109 contracte/de achizitie publica/sectoriale cu ofertanti din piata U.E. Din punct de vedere valoric, contractele incheiate insumeaza 6,057,584.29 mii lei, ponderea acestor reprezentand 12% din valoarea totala atribuita.

Contractele  cu cea mai mare valoare,  incheiate cu operatori economici europeni:

Autoritatea /entitatea contractantă Operator economic Număr anunț Valoarea atribuită mii lei

2021

Societatea Nationala de Transport Gaze Naturale TRANSGAZ SA - Kalyon Insaat Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi - CAN1050929 - 1,610,028.55 mii de lei

2020

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. Astaldi S.P.A. CAN1034158 1,710,277.07

Compania Nationala de Căi Ferate "CFR"   - SA Aktor Societate Tehnica Anonima (Aktor S.A.) CAN104205 12,723,081.26

Metrorex S.A.Alstom Transport (Franta) CAN1045883 490,503.74

Autoritatile/entitatile contractante  din  Romania  au  atribuit firmelor straine din afara spatiului european, un numar de 19 contracte de achizitie de publica, in valoare de 999,403.04 mii lei. Din punctul de vedere al tipului de procedura, cele 19 contracte au fost incheiate ca urmare a derularii unor proceduri de licitatie deschisa (14 contracte), respectiv proceduri simplificate (5 contracte).

Acces-ul IMM-urilor la achizitii publice

Contractele de achizitie publica incheiate de catre autoritatile/entitatile contractante cu operatorii economici cu statut de I.M.M reprezinta 90% ( 56% bunuri, 21% lucrari, 24% servicii), valoarea atribuita a acestora insumand 34,936,899.37 mii lei, 73% din totalul valorii atribuite pentru anul 2021.

In 2020, proportia contractelor  de achizitie publica atribuite operatorilor economici avand statut de I.M.M. a fost de 92% din numarul total de contracte incheiate de catre autoritatile/entitatile contractante in anul 2020, valoarea acestora fiind de 30,873,447.01 mii lei (62.51% din totalul valorii atribuite).

Pentru furnizarea de bunuri au fost incheiate un numar de 11,507 contracte (reprezentand 52% din total), in valoare de 4,038,420.49 mii lei, pentru executia de lucrari s-au incheiat 5,264 de contracte (24%), in valoare de 23,939,256.76 mii lei, iar pentru prestarile de servicii,  5,450  contracte  (24%),  cu  o  valoare  de 2,895,769.76 mii lei.

Procedura  simplificata  insumeaza  cele  mai multe contracte atribuite operatorilor economici cu statut de I.M.M., respectiv 16,849 contracte (70.10%), urmata de procedura de licitatie deschisa, cu un total de 6,951 contracte (28.92%).

Acest aspect poate fi o consecinta a faptului ca procedura simplificata beneficiaza de o serie de facilitati, care pot face ca acest tip de procedura sa fie considerata mai atractiva pentru operatorii economici mici si mijlocii. Termenele procedurale mai scurte, limitarea prin lege a impunerii unor criterii de calificare a potentialilor ofertanti si chiar dimensiunea viitorului contract de achizitie publica pot fi considerate elemente care imbunatatesc rata de succes a I.M.M. -urilor in procedurile de achizitie publica.

top al operatorilor economici cu statut de I.M.M. carora le-au fost atribuite contractele de achizitie publica cu cele mai mari valori:

2021

  • Tehnostrade S.R.L. (asociere de operatori economici)

Autoritate/entitate contractanta: Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.;

Denumire procedură: Proiectare si Executie Autostrada de Centura Bucuresti km 0+000-km 100+900, Sector Centura Nord km 0+000-km 52+770, Lot 2: km 20+000-km 39+000;

Valoare contract (mii lei): 831,920.65;

Autoritate/entitate contractanta: Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.;

Denumire procedură: Proiectare și Executie „Varianta de Ocolire Galați”;

Valoare contract (mii lei): 705,282.64;

Autoritate/entitate contractanta: Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.;

Denumire procedură: Proiectare și Executie „Drum Expres Craiova - Pitesti" Tronsonul 4;

Valoare contract (mii lei): 617,080.92;

2020

  • MAVGO HOLDING (lider asociere);

Autoritatea contractanta: Judetul Neamt; Anunt de atribuire numarul CAN1031720;

Denumire procedura: Elaborare proiect tehnic si detalii de executie, asistenta tehnica din partea proiectantului, verificarea tehnica de calitate a proiectului tehnic si executie lucrari pentru Proiect Integrat  Modernizare,  Consolidare si  Reabilitare drumuri  si poduri judetene, obiective  ce asigura conectarea la reteaua TEN-T, judetul Neamt;

Valoare atribuita: 411,898,158.70 lei.

  • SC SA & PE CONSTRUCT SRL (lider asociere);

Autoritatea contractanta: Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.;

Anunt de atribuire numarul: CAN1040224;

Denumire  procedura:  Proiectare  si  Executie  „Autostrada  de  Centura  Bucuresti  km  0+000  –  km 100+900”, Sector Centura Nord km 0+000 - km 52+770, Lot 4: km 47+600 - km 52+070;

Valoare atribuita: 312,633,554.09 lei.

  • AQUA PARC SRL (lider asociere);

Autoritatea contractanta: Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.;

Anunt de atribuire numarul CAN1034675 ;

Denumire procedura: Proiectare si executie Drum National 28B Targu Frumos – Botosani;

Valoare atribuita: 267,309,612.02 lei.

Eficienta Achizitiilor Publice

Pentru anul 2021, durata medie a procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica a fost de 97 de zile, fata de 93 in 2021 (de la data transmiterii in S.E.A.P. pana la data semnarii contractului de achizitie publica.

Perioada medie necesara autoritatilor/entitatilor contractante pentru pregatirea procedurilor de atribuire in vederea initierii, a fost de 6 zile.

Durata medie de derulare a procedurilor de achizitie publica a fost calculată la 92 zile (de la data publicării anuntului de initiere si data semnarii contractului).

Durata medie de solutionare a contestatiilor si/sau plangerilor in etapa de pregatire a ofertei a fost calculată la 39 zile, cu 17 zile mai mult decat in 2020.

Anul 2020 a adus schimbari importante in continutul actelor normative care reglementeaza domeniul achizitiilor publice, menite sa reduca factorul timp, in intreg ansamblul sau.

Astfel, au fost adoptate prevederi care au avut ca scop simplificarea si accelerarea derularii procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, stabilind termene fixe de evaluare a ofertelor. In ceea ce priveste activitatea de control ex-ante exercitata de catre A.N.A.P., modificarile legislative operate au avut ca scop principal reglementarea unui set de masuri menite sa accelereze si sa digitalizeze procesul de controlul ex-ante, prin imbunatatirea functionalitatilor platformei S.E.A.P. si prin aplicarea unui mecanism informatic pentru proceduri simplificate, fara a-i fi afectata, insa, calitatea.

In anul 2020:

  • durata medie a procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica a fost de 93 de zile, calculata de la data transmiterii in cadrul Sistemul Electronic de Achizitii Publice (S.E.A.P.) a primei documentatii de atribuire si pana la data semnarii contractului de achizitie public;

  • durata medie de derulare a procedurii de atribuire a fost de 88 zile;

  • timpului mediu de ofertare 23 zile;

Sursa ANAP

Pe licitatie-publica.ro  gasiti anunturi de licitatii din peste 3.500 de surse: Asigurati-va accesul la contracte atribuite prin licitatie publica, Apelati la Serviciul de Monitorizare, Zilnic, pe Email-ul dvs. Incercati cu Un Cont Gratuit!

Cont Acces Gratuit

cea mai complexa baza de date cu achzitii publice

Licitatii Filtrate corespunzator si Transmise Zilnic, pe Email-ul dvs. 

Logo licitatie-publica.ro, include culorile rosu, albastru si alb.