Lista firmelor care ofera servicii de certificare pentru semnatura electronica este actualizata anual de ADR (Autoritatatea pentru Digitalizarea Romaniei).

Semnatura electronicaIn Romania, certificatele digitale sunt recunoscute legal ca semnaturi electronice valabile, oferind același statut juridic ca si semnaturile de mana.

Autoritatatea pentru Digitalizarea Romaniei publica periodic: Registrul furnizorilor acreditanti, de servicii de certificare pentru semnatura electronica (Trusted List). Va dezvaluim mai jos lista firmelor incluse in prezent in acest registru. Exista bineinteles si alte firme care ofera astfel de servicii.

Iata lista cu firme care ofera semnatura electronica:

Acestia sunt furnizorii acreditati in baza Legii 455/2001, inclusi in Registrul ADR, la data actualizarii: 5.01.2024.

  • Digisign – 28.11.2024;

  • Certsign – 31.08.2023;

  • Alfatrust Certification –3.01.2027;

  • UM 0296 Bucuresti - 16.01.2026;

  • Serviciul de Telecomunicatii Speciale - 29.07.2023.

Alte firme:

  • Alfatrust Certification S.a.

  • Trans Sped S.r.l.

Tot ce trebuie sa stiti, din punct de vedere legal despre Semnatura Electronica: LEGE nr. 455 din 18 iulie 2001 privind semnatura electronica.

La nivel european lista furnizorilor acreditati de Comisia Europeana: eIDAS Dashboard aici

Ce este semnatura electronica? 

Legal: Semnatura electronica reprezinta date in forma electronica, care sunt atasate sau logic asociate cu alte date in forma electronica si care servesc ca metoda de identificare [art. 4 pct. 3 din Legea 455/2001].

Practic: Semnatura electronica (digitala) valida ofera cititorului un motiv puternic de confirmare a faptului ca mesajul sau documentul digital este creat de catre persoana care l-a semnat, iar continutul mesajului sau documentului digital nu a fost modificat de la data emiterii acestuia.

Tehnic: Asupra documentului se aplică o funcţie hash-code, obtinandu-se amprenta documentului. Printr-un algoritm se aplica cheia privata peste amprenta documentului, rezultand semnatura electronica.

Semnatarul este acea persoana care detine un dispozitiv de creare a semnaturii electronice si care actioneaza fie in nume propriu (persoana fizica) fie in numele unui tert (persoana juridica).

Cum obtineti o semnatura electronica?

  1. Completati un formular de solicitare la unul dintre furnizori.

  2. Alegeti metoda de identificare a solicitantului:

    • Identificare video la distanta (din fața ecranului, fara deplasare fizica),

    • Identificare la sediul firmelor acreditate. (Este nevoie de prezentarea unui act de identitate).

  3. Plata (card, cash sau ordin de plata).

  4. Solicitantul primeste certificatul calificat.

Cat costa semnatura electronica?

Semnatura electronica in Romania poate avea costuri variabile in functie de furnizor si de tipul de semnatura.

Preturile pot fi influentate si de perioada de valabilitate a semnaturii si serviciile aditionale incluse, pornind de le 35 EUR/ an.

Semnatura electronica si semnatura electronica extinsa

Spre deosebire de semnatura electronica, care reprezinta date in forma electronca, atasate sau logic asociate cu alte date in forma electronica si care servesc ca metoda de identificare, semnatura electronica extinsa trebuie sa indeplineasca mai multe conditii ( Legea nr. 455/2001)

  • este legata in mod unic de semnatar;

  • asigura identificarea semnatarului;

  • este creata prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;

  • este legata de datele in forma electronica, la care se raporteaza in asa fel incat orice modificare ulterioara a acestora este identificabila.

"Inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv si generata cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice, este asimilat, in ceea ce priveste conditiile si efectele sale, cu inscrisul sub semnatura privata."

"Forma scrisa este ceruta ca o conditie de proba sau de validitate a unui act juridic, un inscris in forma electronica indeplineste aceasta cerinta daca i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat si generata prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii."

Ce NU este semnatura electronica?

  • nu este o semnatura scanata;

  • nu este o iconita;

  • nu este o poza;

  • nu este o holograma;

  • nu este un smart card.

Cine poate sa semneze electronic?

Orice persoana care, in baza unui contract incheiat cu un furnizor de servicii de certificare, detine o pereche functionala cheie publica / cheie privata si are o identitate probata printr-un certificat digital emis de acel furnizor.

La ce foloseste semnatura electronica ?

Semnatura electronica se aplica unui document in format electronic, redactat sau obtinut prin intermediul programelor informatice, ca de exemplu:

  • documente MS Word (contracte, documente, notificari, retete medicale, etc.);

  • spread-sheet Excel (rapoarte financiare, state de plata a salariilor, note de comanda, etc.);

  • documente Adobe Acrobat (la fel ca si cele in MS Word, insa superioare ca si aspect si securitate a integritatii informatiilor);

  • fotografii digitale (constatari, mostre, comanda de produse, etc.);

  • programe expert de gestiune a documentelor (documente ale administratiei publice si locale, documente care urmeaza sa fie arhivate in cadrul arhivelor electronice din cadrul unor Data Centre, etc.);

  • documente rezultate din prelucrarea datelor contabile si fiscale (declaratii de impunere, documente de plata catre Bugetul de Stat, etc.)

Unde este folosita semnatura electronica?

Certificatele digitale calificate pot fi utilizate in relatia cu:

  • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF),

  • Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS),

  • Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM),

  • Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC),

  • Monitorul Oficial,

  • Depozitarul Central,

  • Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM), etc

  • Autoritatile contractante din cadrul Sistemului Electronic de Achizitii Publice (SEAP)– pentru semnarea si transmiterea electronica a documentelor solicitate de acestia, etc

  • Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSP) – pentru transmiterea raportarilor,

  • Partenerii de afaceri – pentru transmiterea electronica a corespondentei cu implicatii legale(contracte,documente cu valoare legala, etc),

  • Departamentele companiei – pentru transmiterea corespondentei cu valoare legala si implementarea fluxurilor de documente.

Referinte si Legislatie privind semnatura electronica:

Valabilitate legala:

În Romania, certificatele digitale sunt recunoscute legal ca semnaturi electronice valabile, oferind același statut juridic ca si semnaturile de mana. Acest cadru legal imbunatateste acceptarea si fiabilitatea documentelor semnate digital, facilitand tranzitia catre fluxurile de lucru fara hartie si sistemele electronice de gestionare a documentelor.

  • CFNET: Legea 455/2001 privind semnatura electronica

  • MCSI: Prevederi legale – mcsi.ro

  • EurLex: Directiva 1999/93/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 13 decembrie 1999 privind un cadru comunitar pentru semnaturile electronice

  • CE: Report from the Commission to the European Parliament and the Council – Report on the operation of Directive 1999/93/EC on a Community framework for electronic signatures – COM/2006/0120 final

  • STORK – eid-stork.eu

  • Community framework for electronic signatures – europa.eu

  • Interoperable Delivery of European eGovernment Services to public Administrations, Businesses and Citizens – ec.europa.eu/idabc/

  • Registrul Furnizorilor Acreditati

Concluzii

In concluzie, certificatele digitale sunt instrumente indispensabile pentru asigurarea securitatii, integritatii si valabilitatii juridice a tranzactiilor online din Romania. Institutiile statului folosesc certificatele digitale, respectiv semnatura electronica deoerece sunt aceste mecanisme de incredere, pentru naviga in mediul digital in siguranta, usor si fara biroractie. In relatia cu statul este tot mai necasar accesul la semnatura digitala, care se poate obtine usor, chair si online, tot ce terbuie sa faceti este sa optati pentru un furnizor de incredere.

Pentru noutati in domeniul achizitiilor publice

va invitam pe blogul nostru

Logo licitatie-publica.ro, include culorile rosu, albastru si alb.