Grupul Bancii Mondiale si-a publicat raportul de evaluare comparativa 2017 pentru achizitii publice. Acesta este potrivit relatarilor, primul de acest gen si ofera o analiza de ansamblu detaliata legata de legile privind achizitiile publice si reglementarile in 180 de tari in sapte regiuni: Asia de Est si Pacific, Europa si Asia Centrala, America Latina si Caraibe, Orientul Mijlociu si Africa de Nord, OECD, Asia de Sud si Africa sub-sahariana.

Raportul furnizeaza o analiza  pentru fiecare tara tara cu privire la aspectele care afecteaza modul in care sectorul privat are relatii de afaceri cu guvernul. Acesta poate fi descarcat de aici.

Achizitiile publice constituie o parghie puternica pentru realizarea obiectivelor economice, de mediu, tehnologice si sociale. In ultimii ani, valoarea cheltuielilor de achizitie a fost in crestere, si cu ea, a cererii publice.

In ciuda importantei si unei mai mari atentii acordata achizitiilor publice, informatiile privind piata mondiala de achizitii publice sunt inca limitate. La fel si informatiile comparabile, fiabile, colectate in mod sistematic sunt esentiale pentru toate partile implicate in procesul de achizitie:

  • de la companiile din sectorul privat care depun oferte, cu scopul de a profita de oportunitatile de achizitii si de a optimiza sansele de acces la piata publica;
  • pana la entitati guvernamentale, care cauta bunuri si servicii, asigurandu-se ca au informatii cu privire la ceea ce piata are de oferit si ca obtin o mai buna valoare pentru bani;
  • si in cele din urma, cetatenii care doresc sa se asigure ca banii din taxe si impozite lor sunt cheltuiti cu intelepciune pentru bunuri si servicii publice de inalta calitate.

Piata achizitiilor publice este vasta, iar gama de sectoare economice cuprinse este la fel de mare ca nevoile guvernelor sa functioneze corect si sa ofere servicii pentru cetatenilor lor. Guvernele se indreapta randul lor, spre  sectorul privat pentru a procura bunuri si servicii pentru a construi scoli, achizitiona de bunuri in spital, servicii informatice securizate etc.

Raportul pentru 2017 ofera o evaluare comparativa a mediilor juridice si de reglementare care afecteaza capacitatea companiilor din sectorul privat de a face afaceri cu guvernele din 180 de economii.

Evaluarea comparativa a Achizitiilor Publice 2017 cuprinde doi piloni tematici:

  • procesul de achizitii, de la evaluarea nevoilor la punerea in aplicare a contractului de achizitie;
  • si mecanisme de analiza a contestatiilor.

Indicatorii acopera opt domenii importante

  • Evaluarea nevoilor, cererea de oferta si pregatirea ofertei;
  • Faza de depunere a ofertei, de deschidere a ofertelor, evaluarea si faza de atribuire a contractului;
  • Continutul si gestionarea contractului de achizitie;
  • Garantia de performanta;
  • Plata furnizorilor;
  • Contestatiile inaintate organismului preliminar, de control;
  • Contestatiile inaintate organismului secundar, de control.

In comunicatul de presa dedicat lansarii raportului, Banca Mondiala precizeaza: In ciuda progreselor inregistrate privind regelementarile, achizitiile publice transparente si eficiente raman o provocare la nivel mondial: Raportul GBM

Normele privind achizitiile publice si practicile  raman ineficiente in regiuni largi ale lumii, in ciuda eforturilor guvernamentale facute pentru o mai buna eficienta in furnizarea de servicii cetatenilor lor, spune ultima editie – Raportul Evaluare Comparativa  al Grupului Bancii Mondiale pentru Achizitii Publice.

Accesibilitatea si transparenta normelor privind achizitiile publice si practicile raman limitate, privand multe firme mici si mijlocii, de posibilitatea de a licita pentru contractele de servicii pentru guvern si alte institutii din sectorul public, constata Analiza comparativa pentru Achizitii Publice, in 2017, care evalueaza sistemele de reglementare privind achizitiile publice in 180 economii.

Piata achizitiilor publice la nivel mondial este estimata la aproximativ 9500000000000 $ in fiecare an. Din acestea, tarile in curs de dezvoltare cheltuie o suma estimata la 820 miliarde $ pe an, din fonduri cetatenilor, circa 50 la suta sau mai mult din totalul cheltuielilor lor publice, pe bunuri si servicii, achizitii care variaza de la alimente pentru programele de asistenta sociala, la retele electrice. Achizitiile publice pot totaliza in medie 16 la suta din PIB in Uniunea Europeana la 33 la suta in Eritreea.

Pietele de achizitii publice, prin urmare, reprezinta oportunitati uriase pentru a stimula concurenta si cresterea economica.

Un sistem de achizitii publice, de exemplu, este in beneficiul sectorului privat, precum si al guvernelor, prin achizitii publice mai transparente si mai echitabile. Cu toate acestea, raportul constata ca, in 15 %, sau 25, din economiile analizate, nu exista niciun portal electronic dedicat achizitiilor publice. Mai mult decat atat, in economiile care au un astfel de portal, exista un decalaj intre economiile care au platforme sofisticate de e-achizitii publice care ofera o gama larga de servicii si economiile care folosesc internetul numai pentru a publica informatii de baza, cum ar fi legile de achizitii publice.

Publicarea oportunitatilor de achizitii viitoare, depunerea electronica a si anunturi publice de atribuire a licitatiilor sunt, sunt alte bune practici care ar putea fi adoptate pe scara mai larga, spune raportul.

Furnizarea de informatii cum ar fi planurile de achizitii in timpul fazei de pre-licitatie on-line, pot ajuta furnizorii la  planificarea strategiilor de vanzari si pregatirea ofertele lor.

Doar 74 economii publica planurile de achizitii on-line. In mod surprinzator, in doar 24 legea face obligatorie punerea la dispozitie pe cale electronica a aceste informatii.

“In calitate de cumparatori, guvernele si sectorul public reprezinta o sursa importanta de afaceri pentru sectorul privat, care, la randul sau, este o sursa importanta de locuri de munca pentru cetateni. Un proces echitabil si deschis achizitiile guvernamentale poate fi un stimulent vital pentru o economie functionala in care toate partile interesate – guverne, intreprinderi private si cetateni – sa prospere “, a declarat Augusto Lopez-Claros, director al  Grupului Bancii Mondiale – Indicatori Globali, care realizeaza raportul.

Firmele din sectorul privat care doresc sa participe la achizitii facute de autoritati publice se confrunta cu provocari semnificative cu privire la aspectele financiare ale procesului de achizitie. Garantiile de participare reprezinta un element esential al procesului de achizitie aceastea asigura oferte serioase. Ele sunt necesare in majoritatea economiilor analizate. Desi nu exista nici o buna practica clara cu privire la suma care ar trebui sa fie solicitata, exista un acord ca nu trebuie sa fie atat de mare incat sa impiedice participarea sau atat de scazuta incat sa permita prezentarea de oferte frivole. In 31 de economii, valoarea sumei garantiei solicitate de la firmele paricipante la licitatie este lasata complet la latitudinea entitatii cumparatoare, constata raportul.

Intarzieri de plata la achizitiile entitatilor, sunt de asemenea, obisnuite si constituie un factor major de descurajare  pentru intreprinderile mici si mijlocii la intrarea pe piata achizitiilor publice. Raportul constata ca platile sunt oportune in doar o treime din economiile masurate, iar intarzierile pot varia de la 30 la mai mult de 180 de zile.

Un sistem eficient de achizitii ar trebui sa includa si o componenta care functioneaza bine pentru a raspunde plangerilor sau provocarilor venite din partea ofertantilor cu privire la orice aspect al procesului de achizitie, inclusiv atribuirea finala a contractului. Raportul constata ca mecanismele de plangere de mantuiala raman predominante in toate economiile tuturor grupurilor de venituri si deseori cheltuielile de judecata/ recurs sunt prohibitive pentru ofertanti.

“Dupa cum arata datele, guvernele din intreaga lume pot face mai mult pentru a imbunatati accesul la oportunitatile de achizitii publice”, a declarat Federica Saliola, autorul principal al raportului. “Prin evidentierea bunelor practici, precum si zone de imbunatatire, speram ca dovezile din acest raporta vor determina factorii de decizie sa efectueze reformele necesare si, astfel, sa ajute economiile lor sa beneficiaze din cresterea sectorului privat si sa obtina o mai buna valoare pentru bani in achizitionarea de bunuri si servicii.

Iata mai jos: Ce cuprinde raportul Bancii Mondiale, pe care il puteti descarca aici.

Cuprins Raport Evaluare Comparativa al Grupului Bancii Mondiale pentru Achizitii Publice

Prefata … 5
Recunoasteri … 6
Abrevieri … 9
Glosar … 10

Sumar executiv … 13

  1. Despre Benchmarking Achizitii Publice … 16
    Piloni tematici … 18
    Colectarea datelor si metodologia … 22
    Acoperire geografica … 24
    Limitari ale raportului … 26
  2. Repere de date … 27
    2.1 Ciclul de viata Achizitii publice  … 28
    a. Acces on-line la informatii si servicii … 28
    b. Garantii pentru participare la licitati , garantii de performanta, si promptitudinea platii … 33
    2.2 Depunerea unei contestatii / plangeri … 38
    a. Analiza preliminara … 39
    b. Analiza secundara … 41
    c. Publicarea deciziilor de analiza … 43

concluzii … 43

Anexa A.
Modul in care sunt analizati Indicatori de analiza comparativa privind contractele de achizitii publice … 44

Anexa B.
Orase acoperite in fiecare economie prin raportul de analiza comparativa a achizitiilor publice 2017 … 49

Fisa specificatii economice … 51
Note … 232
Referinte … 234
Autorii articolelor … 236

Date Economice Romania (Extras din Raport Evaluare Comparativa  al Grupului Bancii Mondiale pentru Achizitii Publice)

 Raport Banca Mondiala 2017 - Achizitii RomaniaSursa: Banca Mondiala

Tagged with:
 

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



error: Continut protejat !