Rate this post

O noua functionalitate: Modificarea duratei contractului, in SICAP/ SEAP. Odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei de Urgenta nr. 114/9 iulie 2020 privind modificarea si completarea unor acte normative cu impact in domeniul achizitiilor publice, autoritatea/entitatea contractanta are obligatia de a ca publica in sectiunea dedicata din SEAP, toate modificarile contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, astfel incat sa rezulte pretul final la finalizarea sau incetarea acestora.

Autoritatile/entitatile contractante vor putea completa si publica un anunt de modificare a valorii si/sau a duratei unui contract de achizitie/acord-cadru/contract subsecvent de achizitie publica/sectorial sau a unui contract de concesiune, selectand corespunzator situatiile care se aplica tipului de modificare astfel cum acestea sunt structurate si reglementate de legislatia in vigoare.

Implementarea acestei noi functionalitati in platforma SEAP contribuie la indeplinirea uneia dintre conditiile orizontale necesare a fi adoptate de Statele Membre pentru accesarea fondurilor europene in perioada de programare financiara 2021-2027, ca parte a conditiilor legate de sectorul achizitiilor publice.

Pentru a raspunde noilor prevederi adoptate, formularul de anunt ”modificare contract” a fost extins la nivelul sectiunii VII.2.2 – Motivele modificarii, cu doua noi cazuri, situatii justificative de posibile modificari contractuale:

  1. Modificari ca urmare a aplicarii directe a prevederilor contractului – (clauze de revizuire – ajustari, masuratori, regularitate)
  2. Modificari nesubstantiale

In cadrul rubricii ”Modificari ca urmare a aplicarii directe a prevederilor contractului – (clauze de revizuire – ajustari, masuratori, regularitate)” sunt listate urmatoarele situatii de modificare contractului si/sau acordului-cadru detaliate in corelatie cu prevederile legale in vigoarein care autoritatile/enitatile contractante pot selecta, dupa caz modificarilor survenite, astfel:

  • Au fost prevazute in documentele achizitiei initiale sub forma unor clauze sau optiuni de revizuire clare, care pot include si clauze de revizuire a pretului;
  • Contractantul cu care autoritatea/entitateacontractanta a incheiat initial contractul de achizitie publica este inlocuit cu un nou contractant:
    • existenta unei clauze de revizuirestabilita de autoritatea/entitatea contractanta in contractul initial, conform careia in cazul in care contractantul intampina dificultati in implementare, tertul sustinator va fi inclus drept parte contractanta, conform celor asumate la nivelul angajamentului ferm, anexa la contract;
    • drepturile si obligatiile contractantului initial rezultate din contract sunt preluate, ca urmare a unei succesiuni universale sau cu titlu universal in cadrul unui proces de reorganizare, inclusiv prin fuziune sau divizare, achizitie sau insolventa, de catre un alt operator economic;
    • existenta unei clauze contractuale potrivit careia la incetarea anticipata a contractului, contractantul cesioneaza autoritatii/entitatii contractante, la cererea acesteia, contractele incheiate cu subcontractantii acestuia.
  • Necesitatea prelungirii duratei contractelor de furnizare sau de servicii cu caracter de regularitate, incheiate in anul precedent a caror durata normala de indeplinire expira la data de 31 decembrie.

Totodata, in cadrul rubricii ”Modificari nesubstantiale” sunt listate urmatoarele situatii de modificare a contractului si/sau acordului-cadru detaliate in corelatie cu prevederile legale in vigoare,in raport cu care autoritatile/enitatile contractante pot selecta, dupa cazmodificarile survenite, astfel:

  • Modificarile indiferent de valoarea lor, care nu sunt substantiale (modificarea nu extinde/reduce in mod considerabil aria de acoperire / obiectul contractului de achizitie publica/sectorial/acordului – cadru)
    • Introducerea unui nou subcontractant este strict necesara pentru indeplinirea contractului;
    • Modificarea liderului asocierii;
    • Ajustarea pretului contractului intr-o situatie implevizibila, daca acesta este strict necesara pentru acoperirea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului.
  • Modificari de valoare scazuta (modificarile nu aduc atingere caracterului general al contractului /acordului cadru in baza caruia se atribuie contractul subsecvent respectiv)
    • Valoarea modificarilor este mai mica decat pragurile valorice corespunzatoare prevazute la art. 7 alin (1) din Legea nr. 98/2016 respectiv la art. 12 alin (1)din Legea nr. 99/2016;
    • Valoarea modificarilor este mai mica decat 10% din pretul contractului e achizitie publica initial in cazul contractului de achizitie publica de servicii sau produse, sau mai mica decat 15% din pretul contractului e achizitie publica initial in cazul contractului de achizitie publica de lucrari;

Astfel, prin intermediul formularului de anunt extins, se va permite colectarea, pastrarea istoricului modificarilor contractelor de achizitie publica/sectoriale/concesionari, precum si calculul pretului final al unui contract/acord-cadru la finalul perioadei de implementare, publicat initial in cadrul Sistemului Electronic de Achizitii Publice la nivelul anuntului de atribuire odata cufinalizarea procedurii de atribuire.

Cazurile nou introduse, vor fi publicate doar la nivel national in cadrul sistemului electronic de achizitii publice, intrucat formularul standard de anunt de modificare disponibil la nivel J.O.U.E. nu a suferit modificari.

Prin noile facilitati dezvoltate de catre operatorul Sistemului electronic de Achizitii Publice, se va permite si modificarea duratei contractului.

In termen de 30 de zile de la aprobarea documentului de modificarea duratei contractului (act aditional, ordin administrativ etc) autoritatea/entitatea contractanta va publica in SEAP anuntul privind modificarea intervenita.

Vezi detalii in Notificarea ANAP

Sursa: ANAP

Tagged with:
 

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
error: Continut protejat !